FOTOGALERIE

SVATÝ  JAN  POD  SKALOU

2. srpna 2020

První srpnovou neděli se nechala pětice rekreačních turistek "přenést po dvou lesklých nitkách" do srdce Českého krasu, do malé obce na břehu Berounky - Srbska, odkud se vydáváme kouzelným údolím do Svatého Jana pod Skalou. V této malebné vesničce pod impozantní skalní stěnou stál určitě za prohlídku barokní komplex bývalého kláštera s kostelem Narození sv. Jana Křtitele, který je propojen s jeskyní legendárního poustevníka sv. Ivana. Další zajímavou svatojánskou památkou je kaple sv. Maxmiliána či jeskynní kostel Narození Panny Marie. Zpět se vracíme stejnou cestou skalnatým kaňonem podél říčky Loděnice (Kačáku) až k soutoku s Berounkou a dále do Srbska. Počasí bylo ideální, teplota akorát :-)   Děkujeme Márii za moc pěkný výlet !!!

NA VOJTĚCHOVSKOU ROZHLEDNU

1. srpna 2020

Prázdniny se překulily do druhé půlky a osmička čiperných cyklistek a cyklistů se přesunula za podpory hromadné dopravy do ž. st. Uhersko, odkud startujeme sobotní výlet. Krátce se zastavujeme u zámeckého areálu v Chroustovicích, ve chrastecké  stylově vymazlené  cukrárně jsme ochutnali ze široké nabídky domácích zákusků, prošli si nejvýznamnější místní zámeckou památku s přilehlým francouzským parkem, zaujal nás podlažický klášter - místo vzniku největší rukopisné knihy na světě Codexu gigas (Ďáblovy kroniky), projeli se okolo Horeckého rybníka (největšího v chrudimském okrese), malebným údolím říčky Žejbro mezi Vrbatovým Kostelcem a Podskalou, kde  číhala těžká pasáž v podobě zdolání strmě čnící opukové skály do obce Skála :-)  Jupííí, po necelých 300 metrech jsme nahoře - ovšem plíce jsme zřejmě nechali kdesi dole :-)  :-)   Po této anabázi  se necháváme zlákat koupelí v jednom ze zatopených prosetínských lomů s průzračnou vodou. Vyvrcholením dne byla Vojtěchovská rozhledna s pěknými výhledy do kraje. Ty se nám poté rovněž naskytly ze známého vyhlídkového místa Poklona či Stániny vyhlídky nad obcí Vanice.                                                                Máme za sebou "vopravdu povedenou sobotu". Opojeni sluníčkem se všichni spokojeni vracíme notoricky známou ... a přesto stále přitažlivou cestou do svých domovů.                                                    Luboši, děkujeme !!!

"HURÁÁÁÁ   K   VODĚ"

31. července 2020

Kvarteto cyklistů se v krásném letním počasí nechalo zlákat na výlet "Hurááá k vodě". Po tradičním občerstvení v choceňské cukrárně jsme si projeli část naučné stezky "Dívčí doly" a objevovali málo známé rybníčky a prameny. Spletí lesních cest a kolem rybníku Dolní Pecák jsme doputovali přes Horní Jelení až do Velin, kde jsme obdivovali krásný roubený kostel sv. Mikuláše a posléze i velinské hlavní nádraží, které těžko v jízdním řádu najdete :-)  To už byl nejvyšší čas zchladit těla v borohrádeckém rybníku. Po příjemné koupačce se vracíme přes Zdelov, Sklenářku, Kostelec n. O. a Potštejn k domovu - ze Záměle posilněni o "odtrženou jednotku", která se vracela z Orlických hor  :-)

Příjemný letní den, díky Toníku !

KOLMO NA STUDENECKÉ SKÁLY

28. července 2020

Za dalekými výhledy nemusíme vystoupat jen na rozhledny, ale překrásné vyhlídky do členitého kraje Orlických hor nabízí například jeden z nejvýraznějších kopců v krajině okolo Pastvin - vrch Studený nad obcí Těchonín s nadmořskou výškou 720 metrů, kam zamířila šestihlavá smečka cyklistek a cyklistů z našeho odboru. Srdnatě jsme šlapali "slušným stoupákem" z Nekoře vzhůru do lesů, vzhůru do skal a považte - ve 12,25 hod. středoevropského času dosahujeme samotného vrcholu a skály nikde !!! Šipka nás zavedla k přírodní vyhlídkové plošině s lavičkami a ohništěm - a ejhle - to bylo ono - stáli jsme na vrcholu těch skal :-) :-) :-)   Spočinuli jsme, opekli buřtíky a bažili se překrásným pohledem na část Orlických hor a jejich podhůří s dominantou Suchého vrchu a Bukové hory. V bezprostřední blízkosti jsme si polebedili ve vodách Pastvinské přehrady, odkud se v podvečer spokojeni vracíme domů.

Skvělá akce, báječná atmosféra, nejteplejší den od loňského léta, úžasná koupačka, ... -  nešetřili superlativy účastníci výletu :-) :-) :-)

NA  ŽIDLI  ZA  VÝHLEDY

19. července 2020

Podorlické vesničce Mistrovice dominuje čtyřlístek kopců - Příčnice, Židův, Malův a Blaškovský.            A právě dva z nich byly o nedělním odpoledni cílem osmičky cyklistek a cyklistů z našeho odboru. Nádherných rozhledů na svou domovinu jsme si užili od dřevěného Pomníku neznámého lyžaře na Blaškovském kopci, stejně tak z vedlejšího Židova kopce z obřího dřevěného  trůnu.                              P.S.  Mít fotografii, na které výletníci vyšplhají na sedadlo více než třímetrové židle, je často chloubou nejen dětí :-) :-) :-)

... A to je všechno. Vyrazit s námi na kolo můžete zase za pár dní  :-)

VELKÁ  JAVOŘINA

18. července 2020

... To by se fakt jeden zbláznil, možná i picnul ...  Druhý letošní autobusový zájezd a podruhé se staly našimi nevítanými společníky déšť, mlha, bláto :-(  :-(   Jediné štěstí, že nejsme z cukru, tudíž se vlhkem nerozpustíme :-) :-) :-) Přestože nás z počasí nic komfortního nečekalo, skupinu padesáti dobře naladěných turistických nadšenců a jejich příznivců nic neodradilo a ze slovácké rázovité obce Strání si vyšláplo ve stylových pláštěnách a pončech na nejvyšší horu Bílých Karpat - Velkou Javořinu s nadmořskou výškou 970 metrů, symbol česko-slovenské vzájemnosti. Po krátkém občerstvení na horské Holubyho chatě jsme po pár metrech dosáhli vrcholu a poté sestoupili do osady Vápenky, kde v penzionu U Černého potoka notně mokří a zablácení končíme sobotní trasu. Naši partu skvěle doplnila jedenáctka sopotnických turistů. Až z autobusu při zpáteční cestě se nám otevřel nádherný pohled na hřebeny Bílých Karpat.

ZA  SKALNÍMI  ÚTVARY A  ROZHLEDY

18. července 2020

Na celodenní sobotní výlet do oblasti Toulovcových Maštalí zamířilo kvarteto cyklistů z našeho odboru, plus Toník se svým samostatným "satelitním" programem :-)   Zastavili jsme se u památného místa na Růžovém paloučku, v Budislavi si prohlédli zajímavý moderní kostel ve tvaru lidského srdce, v jeho těsném sousedství jsme zdolali skalní pískovcový útvar Zámeček, jedinečný rozhled na celou obec a její místní části se nám naskytl z nedalekého ostrohu Velké Hradisko, v malebné vesničce Zderaz jsme obdivovali unikátní historická skalní obydlí, vytesaná ve zdejších pískovcích. Překrásné výhledy do kraje se nám otevřely z Toulovcovy rozhledny, hezoučké Borůvky či vyhlídkového místa Poklona s trojbokým barokním sloupem. Za krátkou návštěvu určitě stála Stánina vyhlídka nad obcí Vanice, odkud se nám ukázal neotřelý panoramatický  pohled na Kujebinu a široké okolí ...                                  Se soumrakem přišel čas, vrátit se do svých domovů, prima sobota ve společnosti prima parťáků :-)

ROZHLEDNA NA VELKÉ DEŠTNÉ

11. července 2020

Výlet do Orlických hor na vloni otevřenou rozhlednu na Velké Deštné jsme kvůli vydatnému dešti neodvolali, ani nebojkotovali - a tak v sobotu ráno nastoupilo do cyklobusu v Ústí deset odhodlaných rekreačních turistů. Proudy vody tekoucí po předním skle řidiče dávaly tušit, že pršet hned tak nepřestane. V Šerlišském sedle nás navíc přivítala hustá mlha, takže jen díky kolegyním místa znalých jsme trefili na Masarykovu chatu :-)  Po krátkém občerstvení se situace nezměnila k lepšímu, a tak stoupáme k rozhledně zahaleni do pláštěnek a kryti deštníky.  Vcelku zbytečný výstup na rozhlednu absolvovali jen čtyři účastníci, kteří však jen stěží  někam dokoukli :-)  Široké výhledy zůstaly jen v podobě slibů na pozvánce. Při cestě zpátky jsme dohlédli až !!! na protilehlý svah za Masarykovou chatou a na jediný okamžik se ukázala i rozhledna - zvoucí nás k návratu za příznivějšího počasí :-) :-)

RUMBURK

7. července 2020

Herbertovo pozvání do jeho rodného města ve Šluknovském výběžku využilo sedm rekreačních turistek. Rumburk je znám potlačenou vzpourou vojáků za 1. světové války, kterou připomíná park plný kvetoucích růží. Místní vzácností je naše nejsevernější Loreta - s černu Pannou Marií. Ve městě žilo více než 90% Němců, kteří zde postavili množství výstavných měšťanských domů, dochovaly se zde i vzácné podstávkové domky, v nichž žili ti chudší. Pozdější vlakový spoj nám umožnil navštívit Strom života na kopci Dymník, včetně tamní rozhledny. I když cestování bylo strastiplné, prohlídka města stála opravdu za to - ve večerních hodinách se vracíme unavené, ale spokojené :-)

KRUŠNÉ  HORY  NA OŘÍCH

28. června - 4. července 2020

Byť nejsme žádní vrchaři, natož "mladé pušky", vyrazila o prvním prázdninovém týdnu naše patnáctičlenná cyklistická stáj až na vrcholové partie Krušných hor - do horského městečka Horní Blatná, odkud jsme podnikali "monstrózní etapy" s každodenním převýšením přes tisíc metrů. Aby nám při zdolávání kopců nešlo "z ouzkejch do tenkejch", někteří jsme promázli nohy francovkou (lat. spiritus vini gallici), jiní nabili baterie svých elektrokol a poté jsme už všichni společně ze sedel poznávali zajímavou krušnohorskou krajinu ovlivněnou hornickou činností. Navštívili jsme vyhlášené turistické cíle (vrchol Klínovce a Plešivce), významná rekreační střediska (Boží Dar, Potůčky, Bublava, Abertamy), bývalé královské město Loket se stejnojmenným středověkým hradem, známé meteo místo Šindelová, kde jsou zaznamenávány jedny z nejnižších teplot u nás, zříceninu hradu Nejdek s dochovanou Černou věží, Mauzoleum v Jindřichovicích, Statek Bernard v Královském Poříčí, celou řadu rozhleden (Blatenský vrch, Klínovec, Hard, uzavřenou horskou boudu s vyhlídkovou věží Bleiberg, Pajndl), odkud jsme se kochali jedinečnými výhledy. Na skok jukneme k německým sousedům, abychom vystoupali na nejvyšší horu bývalé NDR - Fichtelberg, k rozhledně na Aschbergu nad letoviskem Klingenthal, na chvíli jsme nahlédli do Skiarény v Oberwiesenthalu. Užili si nekonečně dlouhá a prudká stoupání, která byla vykoupena parádními sjezdy, fajnovou jízdu překrásným údolím podél říčky Rolavy, Černé, Stříbrného potoka či okolo řeky Ohře, projeli se po velké podkrušnohorské výsypce u Sokolova, bývalým hornoblatenským cínovým revírem, typickými krušnohorskými vesničkami s rozptýlenou zástavbou i zaniklými osadami a obcemi, ...   Narazili  jsme nejen na spoustu hub, ale poněkud i smutnější úlovky - dosud patrné stopy po přísně střežených pracovních táborech, objevili největší propadlinu po důlní činnosti u nás - Červenou jámu, unikátní Rolavské vrchoviště s bývalým cínovým dolem Sauersack, vymetli pár štol, starých zřícených chodeb a komor, ... Obdivovali majestátní Svatošské skály v údolí řeky Ohře, skalní útvar Rotavské varhany, zatopený čedičový lom Kernberg, zaujala nás Boží vyhlídka moderního střihu nad Božím Darem, na chvíli spočinuli u rodného domku Toníka v Perninku, na bývalé šestnácté sokolovské železniční koleji jsme pátrali po šlapce k oživení umyvadla :-)   Občas se začaly "rozsejpat" i stroje - jejdamane, to bylo nadělení, ale štěstí stálo při nás - veškerý servis v plné parádě jistil pan Král v nedalekém Nejdku :-)

Bezva týden v Krušných horách utekl jako H2O.    Same, děkujeme !!!                                                        Zvláštní uznání patří všem, kteří absolvovali cyklotýdeňák na vlastní šlapky, vlastními silami - vzpomínky budeme mít zaryté hóóódně hluboko ve svých svalech :-) :-) :-)

DOUDLEBY - VRBICE - POTŠTEJN

27. června 2020

... Pro velký úspěch letos repete ...  Pětice rekreačních turistů se vydala o poslední červnové sobotě na vrbickou rozhlednu.  Z Doudleb nad Orlicí nás čekalo jen jedno prudší stoupání lesem, za ním pak odměna v podobě jediného třešněmi obsypaného stromu. Z rozhledny jsme si užili výhledy do širokého okolí a všech světových stran. Zaujala nás upravená obec Vrbice s půvabnou návsí s rybníčkem a krásnou zvoničkou, košatě kvetoucí a vonící lípa u nedalekého křížku byla rovněž obdivuhodná. Při sestupu do Potštejna místo po cestičce čvachtáme potůčkem, který po nedávných deštích stéká po směru červeného turistického značení. Opakování loňské třešňové vycházky splnilo očekávání i svůj účel, přestože třešní bylo méně, zato turistů všude přehršle, proto bylo obtížné se někde společně občerstvit.

ÚDOLÍM TŘEBŮVKY ZA LIŠKOU BYSTROUŠKOU

25. června 2020

Zábřeh na Moravě - město Jana Eskymo Welzla, polárníka, dobrodruha, cestovatele, spisovatele a náčelníka Eskymáků posloužilo devítce orlickoústeckých cyklistek a cyklistů jako výchozí bod (ba i konečný)  pro čtvrteční výlet pomezím Olomouckého a Pardubického kraje,  údolím říčky Třebůvky a krajinou zrodu lišky Bystroušky, místem zaniklé osady Střítež k památkově chráněné hájence, kde se svými liščaty běhala tato nezbedná a mazaná legendární liška. Šlapali jsme krajem lesů, vod a strání, nebyla nouze o daleké výhledy, ... V městečku Úsov jsme navštívili starý židovský hřbitov s téměř tisícovkou dochovaných náhrobků, vystoupali ke stejnojmennému zdejšímu zámku, projeli městskou památkovou zónu v Mohelnici, příjemným zpestřením byla zastávka v Lošticích, proslulých výrobou pravých Olomouckých tvarůžků. Z nevelké vzdálenosti jsme obdivovali romantický skvost střední Moravy - hrad Bouzov, v dáááli zahlédli nejvyšší vrchol Jeseníků - Praděd, ...                                            Poslední červnový čtvrtek se opravdu povedl, Luboši - děkujeme !!!

DESNÁ  V  JIZERSKÝCH  HORÁCH

20. června 2020

Intenzivní lijáky zasáhly Česko, Moravu i Slezsko ... Mamma mia, proč právě dnes?  No nic - nejsme z cukru, počasí nenaplánujeme, ale dokážeme ho hravě přelstít ...  Čtyřicet osm orlickoústeckých turistek, turistů a jejich příznivců se nasáčkovalo do autobusu, který nás unášel do krásné oblasti Jizerských hor. Doufajíce v zázrak, stále upínáme zrak k obloze, marně ...   Soukáme se do "slušivých nepromoků" a z městečka Desná stoupáme malebným údolím horské říčky Černá Desná přírodní lokalitou s četnými peřejemi, kaskádami a vodopády k vodní nádrži Souš a zpět. I přes nepřízeň počasí panovala mezi promáčenými účastníky výborná nálada a již dnes se těšíme na další jednodenní autobusový zájezd, tentokráte 18. července na moravsko-slovenské pomezí - na Velkou Javořinu.

Tak, takový byl první letní den roku 2020 v našem turistickém odboru :-)

TOUR  DE  BEER                             aneb po nejdelší pivní cyklotrase v ČR

17. června 2020

Na "Pivní cyklo - tour" se nominovala devítka cyklistek a cyklistů, která objevovala kouzlo Podorlické pivní cyklotrasy, nejdelší svého druhu v naší republice.  Zblízka jsme poznali tři  regionální pivovary - Staročeský pivovárek v Dobrušce, Městský v Rychnově a Řemeslný Clock v obci Potštejn. Vedle možnosti ochutnávky jejich produktů jsme si řádně vychutnali nádherné panoramatické výhledy na klenot českých renesančních měst - Nové Město nad Metují, vyšlápli na zříceninu hradu Výrov, na vrchol kopce Varta s rozhlednou Sendraž  s dalekými rozhledy po Orlických horách, Podorlicku, na Krkonoše, údolní nádrž Rozkoš, ...  Pochutnali si na letošních prvních třešních, ta správná chvíle adrenalinu nastala v údolí Bačetínského potoka při zdolávání několika brodů, ... :-)                                    Nastal soumrak, čas loučení, pádíme směr domov a těšíme se na další akci, na další zážitky :-)

A pokud jste si představovali tento náš cyklovýlet po pivní stezce jako jedno velké pijácké klání,      tak jste na velkém omylu !!!

Poutní místo DŘÍZNÁ,  rozhledna OSIČINA

17. června 2020

Dnešní vycházka pro devítku rekreačních turistek startovala na Rychnovsku - v obci Přepychy, kde nás mimo jiné zaujalo nápaditě vyzdobené okolí silnice, která vede průřezem mezi opukovými skalami (není divu, že v roce 2017 získala titul Obec roku Královehradeckého kraje). Malebnými Dřízenským údolím pokračujeme k vyhlášenému poutnímu místu uprostřed lesů s mnoha přírodními a sakrálními památkami s dominantní kaplí Panny Marie Lurdské. Po prohlídce a relaxu krátce stoupáme k rozhledně Osičina, ze které se nám otevřel úžasný pohled na celé Orlické hory i s novou rozhlednou na Velké Deštné, která se brzy stane naším dalším cílem :-)  V dáli jsme zahlédly pásmo Krkonoš, na jihu zase Kunětickou horu ...   Z nedalekých Vojenic se vracíme z příjemné vycházky autobusem přes Rychnov do Ústí.

PÁTEČNÍ VYJÍŽĎKA

aneb až pod vrcholky Orlických hor

12. června 2020

... Těžká cyklistická rachota ... přes 30 km stále do kopce ... metry převýšení raději ani nepočítáme ... nádherně členitá krajina s překrásnými výhledy ... malebná zákoutí s typickými chaloupkami ... tak vypadala páteční vyjížďka třináctky cyklistek a cyklistů. Plicní sklípky "jedinců bez pohonu" si přišly opravdu na své při stoupání z Orlice podhorskou obcí Mistrovice, horskou vesničkou Sobkovice a dále stále vzhůru z Mladkova přes Petrovičky až na samotu - do malé osady Jedlina. A poté nám už jen zbývalo "sfičet dolů", obejmout Vejdovu lípu (obvodem nejmohutnější památný strom na území ČR) a prima akci zakončit U Růženky v Písečné.                                                                                             Dřina, která stála za to !!!   Karlíku, děkujeme !!!

POUTNÍ  MÍSTO  HOMOLE

1. června 2020

Vyhladovělí po společnosti "parťáků" a pohybu jsme se konečně dočkali !!!                                                              Čekání na společnou vycházku bylo hóóódně dlouhé !!!                                    Vítejme zpátky !!!

S velkou radostí se o prvním červnovém pondělí vypravila sedmnáctka natěšených rekreačních turistek a turistů na poutní místo Homole, abychom si prohlédli (i s výkladem kostelničky) dominantní raně barokní kostel Panny Marie Bolestné z konce 17. století. Počasí nám vyšlo parádně, a tak někteří díky svému ostřížímu zraku, jiní díky silným dioptriím dohlédli z Homole až na Sněžku a další krkonošské vrcholky. Z návrší jsme sestoupili po unikátním kamenném schodišti a pokračovali přes vesničku Lhoty do Potštejna, odkud se plni dojmů a radosti ze společného výšlapu busem vracíme do svých domovů.  Dnešní vycházka byla jakousi oslavou k návratu do našeho normálního turistického života.   Viru zmar, turistice zdar !!!

VYJÍŽĎKA  DO  JEDLÉHO  LESA

21. května 2020

Pohádkově zajímavou pozvánku na "ochutnávku jedlého lesa", kam nás pozvali Luboš s Jitkou, si nenechalo ujít třináct cyklistek a cyklistů. Po krátké zastávce u semanínské historické zvonice a vyhlášeného "knajpoviště" jsme pozvolna pokračovali okolo rybníka Hvězda do údolí říčky Třebovky - do obce Třebovice. Ve zdejším naučném parku jsme obdivovali stromy a keře s jedlými plody, divokou zeleninu, jedlé trvalky i bylinky, prošli se meditačním labyrintem z buksusu, špacírovali po chodníčku reflexní terapie, zacvičili si na venkovních fitness prvcích ...   Zkrátka - užili jsme si krásně  provoněné májové odpoledne.

RESTART  CYKLOSEZONY 2020

17. května 2020

A je to tady !!!   Kdo si počkal, ten se dočkal !!!                                                                                           Po dvou měsících nedobrovolné karantény, kam nás uvěznila "hnusná - neviditelná - pichlavá sviňa", se  sdružujeme, shromažďujeme, shlukujeme, srocujeme, scukáváme, ... ba i houfujeme, abychom po vynucené pauze opět společně šlápli do pedálů ... Hurááááá ...  Cílem nedělní odpolední vyjížďky pro jednadvacítku cyklistek a cyklistů bylo návrší stolového tvaru severně od Vysokého Mýta - rozhledový Bučkův kopec, odkud se nám otevřela pěkná podívaná nejen na královské věnné město, ale i na krajinu Podorlicka a Českomoravské vrchoviny.  Poté se přes oblíbené výletní místo "kujebáků" Vinice, lesním terénem po břehu třpytící se hladiny rybníka Chobot, vracíme notoricky známou (silně zahuštěnou)  údolní cyklostezkou z Chocně zpět do Ústí.

Kolu zdar !!!   Viru zmar !!!

HEJ HOLA   ...   NA KOLA

13. března 2020

V pátek třináctého ve třináct si desítka natěšených cyklistek a cyklistů vyšlápla na první letošní společný cyklo "votvírák"  předjarní přírodou malebným údolím podél Tiché Orlice z Oustí do Chocně a zpět.                                                                                                                                                                Ukázalo se, že fazónu máme dobrou - tak huráááááá do cyklosezóny   MMXX!!!                                      Ať to jede !!! Ať to sviští !!!

HLEDÁNÍ  STROMOUCHA

7. března 2020

Přes dvě desítky turistek a turistů z našeho odboru podpořily svou aktivní účastí jubilejní 20. ročník oblíbeného jarního pochodu "HLEDÁNÍ STROMOUCHA", který tradičně pořádá Sbor pro záchranu hradu Lanšperka. Lesního skřítka se nám podařilo vypátrat s razítkem v ruce pod lanšperskou dominantou v tamní hospůdce, kde byla společná kontrola pro všechny trasy. Vrtošivým počasím jsme si nenechali pokazit pohodovou předjarní sobotu :-)

Vycházka ČESKÉ LIBCHAVY - ÚSTÍ n. O.

26. února 2020

Busem tam, pěšky zpátky .....   Středeční vycházka skupinky rekreačních turistek začala společným obědem v restauraci Chata Habřinka v Českých Libchavách, odkud jsme se pozvolna vydaly stezkou pro chodce a cyklisty podél Libchavského potoka zpět do Ústí.

DOLNÍ KOUNICE  -  IVANČICE

19. února 2020

Cílem dobrodružné výpravy osmičky rekreačních turistek byly městečka Dolní Kounice a Ivančice, ležící jihozápadně od Brna. Již ve vlaku bylo jisté, že o dobrou náladu nebude nouze, což se nesetkalo s pochopením jedné spolucestující starší "dámy", ale to nám na náladě neubralo :-)  Ve starobylých Dolních Kounicích nás čekala komentovaná prohlídka impozantní zříceniny kláštera ROSA COELI (Růže nebeská), kterým nás provedla velmi fundovaná průvodkyně, od které jsme se dozvěděly řadu zajímavých informací z bohaté historie tohoto úžasného místa. Po výborném obědě se busem přesouváme o několik kilometrů dál - do Ivančic, rodného místa herce Vladimíra Menšíka. Ve zdejším muzeu jsme si prohlédly stálou expozici této významné herecké osobnosti, která představuje jeho život a tvorbu. Jen škoda, že významu neodpovídá prostor, který mu je věnován. Samozřejmě nechybělo naše zastavení před rodným domem či školou, která nese jeho jméno.  Se spoustou zážitků, dojmů a v dobré náladě opouštíme jižní Moravu a naprosto spokojeni se vracíme domů. Hanko, výlet se nám moc líbil a děkujeme !!!

VEPŘOVÉ HODY NA VRBICI

8. února 2020

Tradiční vepřové speciality provoněly obecní sál malebné vesničky Vrbice (ovar, gulášek, výpečky, řízečky, prejt, kroupy, jitrničky, tlačenka, ...). No, bylo toho dost, jen škoda, že člověk nemohl ochutnat všechny dobroty. Samozřejmě nechybělo pivečko, které k pašíkovi neodmyslitelně patří. Zabijačková sobota se pomalu překlopila do druhé poloviny a třináctka orlickoústeckých turistů pokračovala z kopce do kopce a zase z kopce do Potštejna (místa dnešního startu i cíle), odkud nás bus odvezl do náručí našich domovů.  Byla to fajnová sobota pro ty, co neseděli doma ... chuťově jsme se zahřáli jak na těle, tak na duši. Karlíku, děkujeme :-)

Vycházka  BEZPRÁVÍ  -  ÚSTÍ

O sobotním poledni se vypravila třináctka rekreačních turistů na nenáročnou vycházku po překrásné údolní cyklostezce z osady Bezpráví do Ústí. U základního kamene Skanzenu totality jsme nejprve zavzpomínali na naši někdejší účast při celostátně populární akci recesistické Společnosti za veselejší současnost, obdivovali jsme lesnaté svahy nad meandrujícím tokem Tiché Orlice, minuli  Dolečkovu hájovnu s pomníčkem Na Luhu, občas se vyhýbali četným cyklistům a po dvou hodinách končíme naši příjemnou vycházku  posezením v Avionu.

BRANDÝS n. O. - HŮRKA - ÚSTÍ n. O.

1. února 2020

Přestože hygienici doporučují v těchto dnech vyhýbat se seskupením většího počtu lidí z důvodu plošné chřipkové epidemie, která zachvátila Česko, Moravu i Slezsko, stejně jako naši rekreační turisté nedbáme a seskupujeme se v osmičlennou skvadru, abychom vyrazili  hopsa hejsa z "brandejského"  náměstí vzhůru na zříceninu  stejnojmenného hradu, odkud výhledy na "Kozárov" stojí zato.  Necháváme se hýčkat přívětivými slunečními paprsky a pokračujeme přes osadu Kaliště a Rozsochu  k pomníku tří obětí letecké katastrofy z roku 1948 na vrchu Hůrka. Při sestupu na úpatí kopce opékáme buřtíky ... letos první společné :-)  Občerstveni míříme přes chatovou osadu Klopoty vstříc cíli našeho putování do Kerhartic - ke Kačerovi. Užili jsme si prima jarní den v přírodě ve společnosti parťáků ... bylo fajn ...  a na první únor nezvyklé teploučko, byť k jaru ještě KROK KUS :-)  Karlíku, děkujeme !

DLOUHÁ  -  ČESKÁ  TŘEBOVÁ

Dneškem jsme se přehoupli do druhého měsíce letošního roku a za mimořádně teplého až jarního počasí si  početná skupinka rekreačních turistů vyšlápla po cyklostezce z Dlouhé Třebové přes Lhotku do města s kohoutem ve znaku. Nahlédli jsme do nové tenisové haly, prohlédli si areál rotundy sv. Kateřiny, prošli se podél  řeky Třebovky  a výlet zakončili ve  Vavřínových lázních  -  "O své zdraví nemá bázně, kdo zná Vavřínovy lázně" :-)                                                                                                      Děkujeme Aničce za pěknou vycházku!

LIBCHAVSKÝ  MASOPUST

25. ledna 2020

Masky, dobré jídlo a pití - tak vypadalo sobotní masopustní veselí v Libchavách, na které nás tradičně pozvala Alenka a Lenka :-)  Nejprve jsme si pochutnali na skvělých  koblížcích, obložených chlebech s  výbornou škvarkovou pomazánkou, zahřáli se voňavým svařákem, poté se vymódili do různých kostýmů k pobavení sebe i okolí :-) a následně vpluli do pestrobarevného masopustního průvodu, abychom si společně užili bezvadnou lidovou taškařici. Oslavy vyvrcholily v prostorech fary, kde na všechny čekala spousta zabijačkových specialit, bohatá tombola a k tomu všemu vyhrávali místní muzikanti. Libchavský masopust se zkrátka vydařil - byl voňavý, veselý, fajnový ...

"ALENKOaLENKO" - děkujeme za pohostinnost !!!!!!

KOLÍN

21. ledna 2020

Nabízenou exkurzi ve známé kolínské automobilce TPCA využila o pracovním úterku jen šestice rekreačních turistů. Nejprve jsme shlédli prezentační video  o historii zdejší továrny, která vyrostla na zelené louce po přelomu tisíciletí a doposud vyrobila více než tři a půl miliónu automobilů. Poté jsme nafasovali bezpečnostní ochranné pomůcky a vláčkem projeli provoz, kde jsme nahlédli do výroby a na vlastní oči viděli, jak se z obyčejného plechu "vyklube" moderní malé auto :-)  A nebyla to jen automobilka, co jsme v Kolíně ještě stihli. Navštívili jsme Regionální muzeum se zajímavou výstavou "Bytová kultura v Československu", která nám připomněla nedávné vybavení našich interiérů. Posezení u kávy bylo příjemným zakončením našeho aktivního dne ve městě Františka Kmocha.

VRCHLABÍ

18. ledna 2020

O třetí lednové sobotě se vypravila skupinka dvanácti rekreačních turistů do malebného horského města na úpatí nejvyšších českých hor - do Vrchlabí, kam nás vylákala expozice netradičního Krkonošského pohádkového betlému řezbáře Pavla Tryzny. V zámeckém parku jsme obdivovali na čtyřicet dřevěných postav a zvířátek v životní velikosti ... parkem kráčí paní kněžna, stranou hrají muzikanti, za domem štípe dědeček dříví, babička ho odnáší ... a na vše dohlíží sám Krakonoš.      Přes klášterní zahradu, spojující zámecký park a Augustiánský klášter, pokračujeme na vrchlabské náměstí do muzea, situovaného ve čtyřech starobylých domcích, abychom si prohlédli výstavu biblických příběhů, vzácné betlémy z depozitářů, seznámili se s bohatou historií města či původním vybavením domácích tkalcovských i jiných řemeslných dílen. Zatímco v podhůří Krkonoš nebylo po sněhu ani památky, doma v Ústí nás přivítala první sněhová nadílka letošní zimy.

Za krásný výlet děkujeme Haně a průvodkyni Ivě  :-)

FOTOSTŘÍPKY  Z  VÝROČNÍ  KONFERENCE

12. ledna 2020

ROZHLEDNY A SKÁLY ŠUMPERSKA II.

11. ledna 2020

Jedenáctým dnem trvá leden roku MMXX a sedmnáctka turistů vyrazila na severní Moravu, abychom na "nádru"  v Bludově započali celodenní výlet, který nám bohužel ztížily místní povětrnostní podmínky. Zažili jsme vskutku vzrušující okamžiky - balancování, potácení, smýkání, bezvládné klouzání, nekontrolované rozbíhání noh všemi směry - zkrátka LEDOVÉ RALLYE,  kdy se jeden musel mít stále na pozoru :-)  Přesto panovala veselá atmosféra a zcela určitě budeme mít na co vzpomínat - líbila se nám zajímavá rozhledna na vrchu Brusná (že by Brusinka?), prošli se lesním biokoridorem s podivným názvem Gryngle, cestou necestou, led neled jsme se doslova drápali přes vrch Chocholík průstupným i neprůstupným lesním porostem na kopec Háj s další dřevěnou rozhlednou, odkud se za dobré viditelnosti naskýtá překrásný výhled na Jeseníky a Orlické hory, uprostřed hvozdů jsme objevili poutní místo, které by zde nikdo nečekal - kostel Božího Těla s křížovou cestou, ...    Pohlceni tmou se vracíme z vlakové stanice Ruda nad Moravou do svých domovů léčit dnešní šrámy, lízat utržené rány a poté počítat ovečky ...

Luboši, děkujeme a těšíme se na nové zážitky při římské trojce :-) :-) :-)

Vycházka  BRANDÝS N. O. - CHOCEŇ

4. ledna 2020

Zřejmě díky novoročnímu předsevzetí se vydala o první lednové sobotě na nenáročnou vycházku malebným údolím Tiché Orlice z Brandýsa do Chocně  celá jedenáctka rekreačních turistek. Lednovým sluníčkem "zalitou"  pohodovou cestu podél řeky, která je zároveň cyklostezkou propojující obě města, jsme zvládly za hodinku a chlup, setkaly se s koledníky v rámci Tříkrálové sbírky a v cíli jsme obdivovaly nádherné opukové skály půvabné přírodní rezervace Peliny. Chocenští si svých parků umí vážit a ne nadarmo mají v propagačních materiálech uvedeno: "Choceň - město v parku, park ve městě".

NOVOROČNÍ VÝSTUP NA ANDRLŮV CHLUM

1. ledna 2020

OUŠŤÁCI PŘISPĚLI ZA 17 LET ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÝM SPOLUOBČANŮM ČÁSTKOU 68.035 Kč

První den roku 2020 provázelo pěkné slunečné počasí. Úspěšný byl i jedenadvacátý ročník NOVOROČNÍHO VÝSTUPU NA ANDRLŮV CHLUM. První lidé přicházeli na turistickou chatu Hvězda již před osmou hodinou, kolem desáté hodiny byly již všechny židle obsazeny - a to trvalo až do večera. Letos se zaprezentovalo 1214 milovníků zimní přírody. Nejvíce bylo pěšáků, přijížděli však i mototuristé, cyklisté a jezdci na koních, pouze běžkaři měli smůlu. Sníh i letos chyběl. S velkou profesionalitou vše zvládal sehraný tým Leoše Grima. Za 21 let si vyšlo na Nový rok na Andrlův chlum 21 890 spokojených turistů. Většinou z Ústí nad Orlicí i z České Třebové, zastoupeno je hlavně Podorlicko, této akce se ale zúčastňují lidé z celé republiky od Plzně až po Přerov. Letos jsme přivítali i skupinu Slováků.                  Již sedmnáctým rokem je pořádána veřejná sbírka "NOVOROČNÍ ČTYŘLÍSTEK". Výtěžek je určen k zajištění aktivit pro zdravotně postižené spoluobčany v programu "TURISTIKA PRO VŠECHNY". Ústečtí pořadatelé vybrali částku 7.110 Kč, za 17 let  68.035 Kč. Vloni byly peníze určeny dvěma vozíčkářským stezkám v Ostravě - Bělském lese a kolem Krásné Lípy, rovněž byly zbudovány bezbariérové úpravy v chatě na Čiháku v Orlických horách. I letos bude sbírka využita na vyznačení tras pro vozíčkáře a na bezbariérové úpravy na chatách KČT.                                                                                                            Opravdovým bonbónkem byl dopolední pohled na sluníčkem nasvícenou rozhlednu "STŘÍBRNOU KRASAVICI", pěkné pohledy byly i z vyhlídkového stolce do kraje.                                                                                                                                                                                                                  Milan Richter

NOVOROČNÍ  STŘÍZLIVĚNÍ

1. ledna 2020

Právě začínají dvacátá léta 21. století a naši turisté po prohýřené silvestrovské noci nezahálejí a ihned na Nový rok se s  Petrem a Patrikem vydáváme na tradiční několikakilometrový ozdravný okružní špacír zimní krajinou v okolí Ústí, při kterém samozřejmě pro zpestření nechyběl ani malý ohňostroj  :-)  Bezvadné odpoledne bylo zakončeno U Kačera, kde jsme stanuli "tváří v tvář" řadě záludných soutěžních otázek a kvízu o věcné ceny.                                                                                                      A tyto společné okamžiky si budeme nejen pamatovat, ale i dávkovat během 366 dní letopočtu s dvěma desítkami.

STRÁŽNÝ

31. prosince 2019

Než-li odbije  půlnoc posledního dne roku,  podpořili jsme svou aktivní účastí tradiční SILVESTROVSKÉ SETKÁNÍ, které se dlouhá léta  koná v lesích východně od Ústí - NA VRCHU STRÁŽNÝ. Společně s příchozími jsme si popřáli do nového roku, opekli buřtíky a na zdraví si připili šampaňským, ...                                                                                                                                                                                                                                   A nyní již huráááááá do finále roku 2019 :-) :-) :-)

POSLEDNÍ  VÝŠLAP

28. prosince 2019

Velmi početné hejno turistek, turistů a našich příznivců mělo spicha  na orlickoústeckém rynku, aby si nejprve tradičně vyšláplo na poslední vycházku a poté zakončilo rok společnou párty. Příjemné "spotřební zázemí" jsme letos nalezli v libchavském hostinci U Džbánu, kde jsme poseděli, pokecali, taky játra zpevňovali a za doprovodu hudební skupiny The Šedous Band se i pěkně rozšoupli :-) :-) :-)    Bezva mejdan, skvělá atmosféra, ... Zkrátka a dobře - byla to parádní jízda, taková pomyslná tečka za naším vydařeným turistickým rokem. Martine, děkujeme !!!

ADVENTNÍ  VYCHÁZKA

14. prosince 2019

Naše domovy září čistotou, voní vanilkou a skořicí, ale do Štědrého dne zbývá přeci jenom ještě krapet času ...  Proto si osmadvacítka turistek a turistů zkrátila čekání na Ježíška oblíbenou adventní vycházkou do obce Sudislav, kde jsme si v místním hostinci společně pošmákli na výborném obědě, chvíli spočinuli v družné debatě, ...   Poté někteří z nás fičeli na vlak do nedalekého "Kozárova", jiní udělali čelem vzad a pomaloučku polehoučku vyrazili do svých domovů pěkně po svých.                      Kdesi jsem četla, že barvou letošních Vánoc bude bílá. Věřme, že nebude jen ozdobou nákupních center, ale že na nás bude čekat pravá "Ladovská zima" i venku za okny - a u Muzea i čtyři :-) :-) :-)

PODORLICKÉ  PUTOVÁNÍ

7. prosince 2019

Den před druhou adventní nedělí pořadatelé ze Sboru pro záchranu hradu Lanšperka odstartovali dvacátý ročník tradičního "Podorlického putování", kterého se za nevlídného počasí zúčastnila i hrstka turistek a turistů z našeho odboru.

KOLEM HRANIČNÍCH KAMENŮ

27. listopadu 2019

V pochmurném středečním odpoledni se vydala pětice rekreačních turistů na výpravu kolem zemských kamenů na českomoravském pomezí u města Svitavy (Javorník - Kukle).  Obdivovali jsme "němé svědky minulosti" - více než 200 let staré kameny z období vlády Marie Terezie, která systém značení hranice zavedla.  Prošli jsme si nejen historii, ale cestou jsme našli i houby, sledovali lesní práce s moderní technikou či dokonalé stavby mravenčích hnízd, ...  Jedinou závadou bylo nevlídné počasí a absence pohostinství, kde bychom se mohli zahřát a občerstvit :-)                                        Téma hraničních kamenů nás zaujalo, dozvěděli jsme se zase něco nového. Děkujeme panu Bodečkovi za zajímavou vycházku.

VÁNOČNÍ PROHLÍDKA ZÁMKU  ŽLEBY

23. listopadu 2019

Třistadvacátýsedmý den roku strávila skupina čtrnácti rekreačních turistů na adventně vyzdobeném romantickém zámku Žleby, kde jsme nasávali příchuť blížících se Vánoc. Čekala nás prohlídka s komentovaným výkladem o vánočních obyčejích, prošli se zámeckými komnatami provoněnými cukrovím, vánočkami i perníčky, setkali se s opravdovými anděly a v zámecké kuchyni jsme si pochutnali na čerstvě upečených  koláčcích. Poděkování patří tamějším organizátorům, zručným pekařům a hlavně Marušce, která tuto akci zajistila. :-)

ZA POSLEDNÍM PUCHÝŘEM 2019

15. - 17. listopadu 2019

Statisícová hanácká metropole Olomouc se stala místem tradičního rozloučení s hlavní letošní turistickou sezonou - 48. ročníku prestižní akce "ZA POSLEDNÍM PUCHÝŘEM", kde nechyběly na dvě desítky turistek a turistů z našeho klubu. Organizátoři účastníkům ukázali jak krásy a pamětihodnosti starobylé metropole Hané, tak přírodní zajímavosti v oblasti Litovelského Pomoraví a Nízkého Jeseníku.

JELENÍ  PŘÍKOP

16. listopadu 2019

Pražský hrad u příležitosti oslav státního svátku mimořádně otevřel veřejnosti krásnou oázu ticha a zeleně - Jelení příkop, který býval od nepaměti přirozenou ochranou panovnického sídla. Tuto unikátní možnost si nenechala ujít sedmička rekreačních turistek a turistů. Při jednosměrné prohlídce, která místy vedla náročným terénem, jsme obdivovali výsledky rozsáhlých rekonstrukčních prací, prošli se oceňovaným tunelem skrz Prašný most, kochali se neotřelými pohledy na Hradčany, svatovítskou katedrálu či opevnění okolo Hradu. Přestože jsme nenarazili na žádné jeleny - nejsou zde již několik století :-) - stojí tato přírodní rokle rozhodně za návštěvu. Stejně jako jedinečný Svět medúz (největší Medúzárium v Evropě), nacházející se na střeše obchodního centra Arkády Pankrác, kde jsou k vidění tisíce medúz v osmatřiceti akváriích.                                                                                                              Užili jsme si překrásnou sobotu s mnoha příjemnými zážitky.  Hano, děkujeme !

HUSA

9. listopadu 2019

Třináct ústeckoorlických turistů se nenechalo odradit sychravým časem a z České Třebové vyrazilo na tradiční pouť za svatomartinskou husou. Počáteční nepřízeň počasí se nám podařilo přečkat v jednom z místních pohostinství, odkud jsme se následně vydali na osmikilometrovou trasu s cílem na Andrlově chlumu, kde na nás čekala zasloužená odměna v podobě husí pochoutky.                                                Sobotní "husí hodování" jsme si doslova dosyta užili :-)  Kubo, děkujeme !!!