Fotogalerie

KŘÍŽOVÁ HORA

22. června 2024

Šest rekreačních turistek dalo o červnové sobotě přednost výstupu na Křížovou horu před účastí na pochodu Lanšperským panstvím. Cestu zahajujeme stoupáním s převýšením 200 metrů. Neplánujeme setrvat na vrcholu na dnešní akci Putování za písničkou, ale rády využíváme pohoštění ve zdejším stánku chlapců z Neratova. Podél nedávno vybudované křížové cesty pokračujeme směr Šanov. Máme štěstí na přítomnost řezbáře, který vytvořil sochy umístěné ve výklencích cesty. Po úbočí kopce Jeřábek a přes Horní Orlici přecházíme přes kopec Val se stejnojmennou rozhlednou a už se kocháme výhledy na visutou lávku, Stezku v oblacích i Kralický Sněžník, který byl celé dopoledne zahalen mrakovou čepicí. Krásně vidíme i vrch Klepáč, kam se vydáme ještě letos. Děkujeme Jiřince za krásný, ale náročný výšlap.

NA HOBLOVNU

20. června 2024

Kdo má rád malebnou zvlněnou krajinu Orlických hor s překrásnými panoramatickými výhledy, nechyběl o letním slunovratu na kolotoulce s celou řadou zajímavých turistických lákadel. V půvabné podorlické obci Výprachtice nás zaujala památná lípa pamatující bitvu na Bílé hoře či zastávka u rodného domu s pamětní deskou českého hudebního skladatele a dirigenta Jindřicha Pravečka. Působivá podívaná na dechberoucí krajinu se rozvinula pod vrcholem Na Hoblovně i z nedaleké čenkovické přírodní vyhlídky Martina. Panečku, to byl spektákl. Ve svazích pod Bukovou horou jsme obdivovali uměle vytvořená jezírka, včetně blahodárného Filipova pramene, zpět do formy nás dostal místní tekutý "Čenbusák" :-) Okouzlena výhledy do dálek se osmička cyklistů opřela do pedálů a pozvolna zamířila k domovu. Tak - a to je krásná tečka za vydařeným prvním letním dnem.

HEJNICE - PÍSEČNÁ - LETOHRAD

18. června 2024

Nastávají letní vedra, a proto si skupinka sedmi rekreačních turistů vyšlápla už v dopoledních hodinách na výlet  z nedalekých Hejnic, odkud směřujeme na  skalní zalesněný kopec Kozinec, po němž vede úzká stezička nad příkrými srázy. Zvládáme náročnější sestup z vrchu připomínajícího ostrý kozí hřbet a úspěšně překonáváme i několik ohradníků pro dobytek pasoucí se na zdejších loukách. Podél potoka Potočnice procházíme horní konec rozlehlé obce Písečná, kde se z informačních tabulí dozvídáme mnohé z historie mlýna i selských stavení a  osvědčenou neznačenou cestou s výhledy na Orlické hory přes kopec Mechnáč kolem Muchovy vyhlídky a kaple na Kopečku míříme do Letohradu.  Vycházku končíme občerstvením v místní cukrárně, nebo ve vyhlášené nádražní restauraci. Jiřince děkujeme za vydařenou vycházku.

DLOUHOTŘEBOVSKÁ ŠLÁPOTA

15. června 2024

Slunečné počasí vybízelo k účasti na obnoveném turistickém pochodu Dlouhotřebovská šlápota, při kterém šestice rekreačních turistů absolvovala dvanáctikilometrovou trasu s překrásnými výhledy do krajiny. Sympatická třetí  červnová sobota :-)

LOMNICE NAD POPELKOU

11. června 2024

Lomnice nad Popelkou, ležící v jižním cípu Libereckého kraje, se stala o druhém červnovém úterku cílem čtyř členek oddílu rekreační turistiky. Procházíme starou část Karlov, kde obdivujeme domy datované do 18. a 19. století. Poté pokračujeme přes vísku Košov  do lyžařského areálu, kde navzdory silnému větru stoupáme po tři sta padesáti schodech na rozhlednu zřízenou na nejvyšším ze čtyř skokanských můstků. Úchvatné pohledy na Jizerské hory, Krkonoše a Orlické hory stály za tu námahu. Do městečka v malebném údolí říčky Popelky se vracíme kratší cestou od západu a ocitáme se na Husově náměstí s pozdně barokním kostelem a s radnicí ozdobenou Tatarem ve znaku města. Márii děkujeme za třetí a poslední výlet do Lomnice.

SVĚŽE DO PRAŽSKÉ VĚŽE

9. června 21024

Latinsky Alta Muta, německy Hohenmauth, v místním nářečí Mejto, jedno z věnných měst českých královen se deváté červnové odpoledne stalo cílem desítky cyklistek a cyklistů, ve kterém si naší pozornosti zasloužila Pražská brána. Z ochozu vyhlídkové věže jsme si dopřáli nevšední výhledy na historické jádro starobylého města i do širokého okolí. Následně opouštíme centrum hodnotných pamětihodností a přes výletní místo "Kujebáků" míříme k domovu krásnou cyklostezkou údolím Tiché Orlice, kde to stále rachtá, cinká, padají závory, ...   Mějte se v Mejtě!!!

DO STUDENÉ ZEMĚ

6. června 2024

... Máme dneska pěkný den, byla by škoda nejet ven ...   Krajinné potulky zavedly jedenáctku cyklistek a cyklistů do líbezného kraje s nádhernými výhledy - do půvabné vísky Studené pod vrcholky Orlických hor, která není cílem masové turistiky a snad proto si zdejší příroda v nejvýchodnějším cípu Čech uchovala svou krásu i tajuplnost. Trasu zvlněnou krajinou zdobily chaloupky poseté po stráních, klikatící se cesty mezi nimi a překrásná panoramata jako z obrázků, která nás vzala za "osrdí". Příjemným zpestřením byla zastávka u samoobslužného lesního baru Údolí či u dřevěné sochy pašeráka (pašaře), kde nás zaujal výklad o výrazné éře studeneckého pašeráctví, kterému široko daleko rovno nebylo. Okouzleni horskou krajinou opouštíme "studenou zemi" a sešupem "jako Brno"  míříme do Jablonského lesa, kde naší pozornosti neušla Žabákova stezka s obnovenými tůněmi. Radost z jízdy ve volné přírodě, ta rychlost, to množství dojmů - tak to bylo kouzlo dne s dvěma šestkami v datu :-) :-)

SKANZEN PŘÍKAZY a DŮM PŘÍRODY HORKA NAD MORAVOU

Šestý den měsíce června se vypravila šestice rekreačních turistů na "úrodnó Hanó". Nejprve procházíme skanzen otevřený v obci Příkazy na gruntu bohaté rodiny Kameníčků. Připomínáme si původní zařízení domácnosti i staré zemědělské stroje umístěné v původních špaletových stodolách. Sledujeme nadšené děti, které se tu v rámci školky v přírodě učí prát prádlo na valše i vyrábět nepálené cihly - vepřovice. Mnoho zajímavého se dovídáme od místní pracovnice, která mluví pravým hanáckým nářečím. Za dusného poledne se přesouváme do nedaleké Horky na Moravě, kde na okraji CHKO vybudovali Dům přírody Litevského Pomoraví. Procházíme celý okruh s Kouzelným lesem poznání a Rajskou zahradou a nahlížíme i do nitra Sluneční hory. Děkujeme Heleně za zajímavý výlet za poznáním.

JIZERSKÉ HORY - BEDŘICHOV

1. června 2024

Chráněná krajinná oblast Jizerské hory se pyšní celou řadou krásných míst - a právě na jedno z nich nás na Den dětí pozvala Majka se Samem. Skvělým výchozím bodem pro padesát devět natěšených orlickoústeckých turistů a jejich příznivců se stala populární malebná jizerskohorská obec Bedřichov, odkud jsme patřičně vyzbrojeni do nepromoků okusili půvab zdejších vyhledávaných turistických cílů. V srdci Jizerek jsme neminuli legendární Prezidentskou chatu s působivou minulostí, areál Královky s chatou a kamennou rozhlednou, na samotě Nová Louka navštívili krásnou Šámalovu chatu, někteří si zvolili okružní trasu nahoru/dolů přes Bedřichovské sedlo, Malinový vrch a Vysoký hřeben, jiné účastníky zájezdu nožky zavedly k jediné vodní nádrži Blatný rybník, který neodmyslitelně patří k tváři Jizerských hor. I když bylo nečasí a déšť nám nebyl vůbec po chuti, první červnový den se vydařil a domů jsme odjížděli spokojeni s pocitem, že jsme poznali další rozmanitost a přírodní krásu oblíbené lokality právem velebených Jizerek. Chválíme a děkujeme Majce za pěkný výlet a Samovi za vzorně připravené trasy. Počasí tentokrát ne-dě-ku-je-me!

NA ZELENOU DO PARDUBIC                                                                                           29. května 2024

Krajská metropole Pardubice, místo s bohatou historií a překrásnou architekturou, se stala cílem jednodenního "kolovýletu" pro čtveřici našich cyklistů, která se měla rozhodně na co těšit. Na břehu Chrudimky jsme obdivovali úchvatnou stavbu Automatických mlýnů, před hokejovou arénou naší pozornosti neunikl chodník slávy pardubických sportovních legend, za mohutnými obrannými valy v samém srdci města jsme obhlédli exteriéry zdejšího renesančního zámku, vystoupali na nejznámější dominantu Zelenou bránu, odkud se nám naskytl báječný výhled nejen na městskou památkovou rezervaci, ale i do širokého okolí. Za návštěvu jednoznačně stál Památník Zámeček - pietní území bývalého nacistického popraviště s moderní podzemní expozicí dokumentující jedno z nejtemnějších období 20. století na Pardubicku, která vrací v čase, uctívá i varuje! A jak se náš zatím nejdelší letošní cyklovýlet vyvíjel, to napoví pohled do fotogalerie. Slušná porce kilometrů, silné zážitky, zkrátka moc pěkný den.

EXKURZE V ÚKZÚZ A TOULKY SVITAVSKEM

29. května 2024

Nedaleko Svitav, na historické česko-moravské zemské hranici, se nachází největší pobočka kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského, kam se koncem května vydala sedmička rekreačních turistů, aby se seznámila s náročností ověřování nových odrůd obilovin, olejnin a trav. Kromě velmi zajímavého výkladu se díky počasí kocháme nádhernými výhledy široko do kraje. Následně pokračujeme neznačenými cestami do Kamenné Horky, kde navštěvujeme místní kostel. Míjíme repliky orientačních sloupků pocestných a před cílem se zastavujeme na místě bývalého židovského hřbitova. Velké poděkování patří Pepíkovi, který zajistil exkurzi i hezkou vycházku Svitavskem.

VALAŠSKO

24. - 26. května 2024

Crrrrrrr ... !!!!!  Budík na nočním stolku nekompromisně huláká a padesátka čiperných orlickoústeckých dvounožců se hází do střehu, balí poslední saky paky, nazouvá neposedné tenisky a vesele naladěna vyráží na Valašsko, do malebného horského regionu v jihovýchodní části České republiky. Naše třídenní dobrodružství jsme započali v malé vesničce s trochu "výbušným" názvem - Vrbětice, odkud jsme došli přes Hložeckou kapli ke zřícenině brumovského hradu se zajímavou expozicí. Naším sobotním výchozím bodem se stala příhraniční obec Střelná na pomezí Bílých Karpat a Javorníků, odkud jsme vyfuněli na vrchol Končitá na státní hranici se slovenskými sousedy a po hřebenové cestě přes vyhlídkové okno Durch (pozorovatelna, ze které není vidět ani ň), poutní místo se studánkou Dělanovec, rekreační středisko Královec se stejnojmennou dřevěnou rozhlednou s parádními kruhovými výhledy, jsme došli do malého městečka s poetickým názvem Valašské Klobouky. Smysl pro humor Valachů dokládá útulná Střelenská kaple s hotelem "Pod širákem", odkud poslední den směřujeme přes  rozhlednu na Čubově kopci (málo udržovaná, ze které není vidět ani ťuk), mohutnou památnou Kobzovu lípu ve Francově Lhotě, kolem pěkné dřevěné kapličky sv. Huberta na Mikolinův vrch s jedinečnou vegetariánskou a bezalkoholovou chatou Antarik, kde jsme si výtečně pošmákli a kde naše třídenní putování zakončili. Někteří s úsměvem na rtech, jiní s jazykem na vestě :-) Děkujeme Lubošovi za pěkný prodloužený poslední májový víkend v překrásné valašské krajině.

KOLEM  PASTVINSKÉ  PŘEHRADY

25. května 2024

Již po osmatřicáté uspořádal odbor Klubu českých turistů v Ústí nad Orlicí tradiční cyklojízdu "Kolem Pastvinské přehrady". Na trasy dlouhé padesát a sto kilometrů se vydalo třicet jedna zapálených cyklistek a cyklistů, které cestou provázelo polojasné počasí, na hřebech bylo krapet větrno :-) Bohužel vydané úsilí pořadatelů nebylo odměněno vyšší účastí - a to ani z řad KČT. Milan Richter s rodinou děkuje všem cyklonadšencům za přízeň a těší se na viděnou opět příští rok :-)

ORLICKÝM  PODHŮŘÍM

18. května 2024

Pro náš odbor KČT v Ústí nad Orlicí je to vždy velká událost .....  Letos jsme již po šestačtyřicáté  pozvali všechny vyznavače aktivní turistiky na oblíbený pochod a cyklojízdu ORLICKÝM PODHŮŘÍM, na který se v zahradní restauraci U Malinů prezentovalo 304 malých i velkých turistů. Vybrat si mohli z několika připravených tras o různé náročnosti. Největší popularitě se však tradičně těší sedmikilometrová "Šmoulí stezka", kde na děti čekala spousta soutěží i plavba na lodičkách po Tiché Orlici. Odměnou pro zúčastněné byl diplom a medaile. Tým pořadatelů v čele s Martinem Lžíčařem děkuje za účast a věří, že jste si třetí květnovou sobotu příjemně užili. Těšíme se na viděnou zase příští rok.

CYKLO GLACENSIS 2024

17. května 2024

Početná skupina  cyklistek a cyklistů z naší turistické stáje se zúčastnila mezinárodní propagační cyklistické akce CYKLO GLACENSIS, která již po dvaadvacáté zahájila cyklosezónu v česko-polském příhraničí. Společným letošním cílem pro sedmnáctku týmů z českých a polských měst se stal hotel Atlas v Čenkovicích, kde byl pro všechny účastníky připraven bohatý kulturní a společenský program.

VYSOČINOU NA KOLE

6. - 9. května 2024

Mezi tradiční květnové cyklistické seriály patří čtyřdenní etapák, který pod taktovkou Sama tentokráte směřoval na Vysočinu. Výchozím bodem pro ukájení našich cyklotoulek  se stalo malebné městečko Brtnice s parádním  historickým jádrem, odkud osmička "duchocyklistů" poznávala krásu zdejšího kraje, památky a jiné pamětihodnosti. Čekaly nás souboje s prudkými výjezdy - trasa nedávala prostor nudě. Sotva jsme zdolali kopec, už nás nějaký značkařský vtipálek hnal zase dolů :-) Pokořili jsme nejvyšší vrchol Vysočiny Javořici, objevili krásu izolované Míchovy skály či odpočinkového místa s pramenem zvaným Studánka Páně. Svezli se romantickou krajinou Javořických vrchů, malebným kaňonovitým údolím říčky Brtnice, parádní cyklostezkou Třebíč - Jihlava, navštívili notoricky známé historické centrum kouzelné Telče, neminuli Luka nad Jihlavou s dominantním barokním zámkem, nově zrekonstruovaný zámeček Příseka s výstavou kovových modelů autíček, cimrmanovský pomníček v Uhřínovicích a v hlubokých lesích ani poklidný Malý i Velký pařezitý rybník. V rodišti "pana Tau" nás zaujal třešťský obří pohlednicový rámeček s levitující buřinkou a deštníkem, líbila se zřícenina hradu Rokštejn, stejně tak gotický hrad Roštejn, zblízka jsme okoukli empírový lovecký zámeček Aleje i  Zlatomlýnský vodopád, kde jsme však nenašli ani vodu - ani nějakou tu zlatinku :-) Úplně na juchůůůů nebylo počasí, ale přeci si kvůli němu nedáme nohu za krk. Popadli jsme deštníky a zajeli se podívat, jak se žije v "Ježkově". Velký dojem na nás udělala místní zoologická zahrada či největší jihlavský chrám s vyhlídkovým ochozem. Svou "májovou cyklošichtu" máme za sebou. Same, dííííky!!! Fajn to bylo!!!

ZA PRAOTCEM ČECHEM NA ŘÍP

11. května 2024

Jedenáctý májový den se vydala třináctka rekreačních turistů do Ústeckého kraje. Nejdříve nás skvělý vedoucí Honza provází v Roudnici nad Labem po románském hradu a Lobkowiczkém zámku, kde mezi prvními můžeme obdivovat zrestaurovaný oltářní obraz ve zdejší kapli. Ještě pohled z Kratochvílovy rozhledny na tento třetí největší zámek u nás a pak už míříme na památnou horu Říp s rotundou sv. Jiří ze 12. století na vrcholu. I když nám výstup sebral hodně sil, panoramatické výhledy do Polabské roviny a na České středohoří byly krásnou odměnou. Děkujeme Honzovi za zorganizování krásného výletu i za komentovanou prohlídku zámku.

LUPĚNÉ - HOŠTEJN                                          8. května 2024

Je druhá májová sváteční středa - sedmnáct rekreačních turistů se ocitá těsně za hranicí Pardubického kraje a přechází od železničního skanzenu v Lupěném naučnou stezkou na opuštěném tělese dráhy k Hněvkovskému rybníku. Míjíme chatovou oblast a podél řeky sestupujeme do Hoštejna, nad nímž ční pozůstatky středověkého hradu a Památník dostavby železnice Praha - Olomouc z roku 1845. Nakonec míříme k soutoku Moravské Sázavy s Březnou a vycházku končíme posezením na zahrádce restaurace. Děkujeme Gunnarovi za vydařený výlet.

HŘEBEČSKÉ DŮLNÍ STEZKY                    3. května 2024

Drobné mrholení provázelo květnovou vycházku čtrnácti rekreačních turistů po Hřebečských důlních stezkách. Zatímco dosud jsme znali Hřebečovský hřbet jen z pohledu od Moravské Třebové, tentokrát jsme se vypravili na jeho vršky. Naplánovaná trasa nás přivádí nejprve na vyhlídkovou plošinu Nad doly, která umožňuje pohled na krajinu suťových polí a opukových skal i na nedalekou Moravskou Třebovou. Po úbočí se dostáváme k Rezavému potoku vyvěrajícímu z vodní štoly a k úzkorozchodné železnici, která dnes slouží jen k vyhlídkovým jízdám k opuštěným dolům na lupek (používaný k výrobě žáruvzdorného šamotu). U pozůstatků jednoho z nich nás vítá měsíční krajina vytvořená z haldy hlušiny rozbrázděné deštěm. Z vyhlídky U tety můžeme sledovat další úsek Moravsko-třebovské kotliny, kudy vede naučná stezka Boršovský les - tou snad někdy příště. Děkujeme Hance za moc pěkný výlet.

PRVOMÁJOVÉ KOLO                                                                    aneb "Je máj, vyjeďme v háj"                                       1. května 2024

Byl První máj, větrný máj, byl lásky čas ..... a také čas svátečního výletu májovou přírodou. Kam se cyklistické kvinteto vrtlo, tam nebyla nouze o nějakou zajímavost či zážitek. Hlavním litomyšlským lákadlem je bezesporu  renesanční zámek a jiné pamětihodnosti, ale za povšimnutí určitě stojí secesní radniční orloj i do věže vezděný místní loket. Ve svahu nad řekou Loučnou naší pozornosti neunikla moderní Smetanova vyhlídka. Nabaženi pohledy na historické jádro města míříme do Nedošínského háje, kde jsme se přesvědčili o tom, že být poslán do háje, nemusí být nutně nepříjemná věc :-)   A došlo i na tradice - uprostřed cerekvické návsi se stáváme svědky stavění májky a sluší se též připomenout, že nebyl zapomenut prvomájový polibek  pod rozkvetlou nezmrzlou  jabloní :-)  Máme za sebou povedený první den nejkrásnějšího měsíce roku. Jen tak dál!!!

NA KOLE TŘEBOVSKEM

28. dubna 2024

Poslední aprílovou neděli krátce po poledni se vypravila cyklistická mikroskupina na trasu po krásách českotřebovské krajiny. Projeli jsme  si Semanínskou naučnou stezku se zajímavými zastávkami a neotřelými výhledy do Třebovské brázdy, nahlédli do "štoly s průvanem" ukryté v lesích, plicní sklípky obohatili v přírodní lokalitě Psí kuchyně, na pastvinách v Rybníku obdivovali impozantní vzhled největšího koňského plemena na světě, bez povšimnutí neminuli "věž" českotřebovské americké lednice, kterých je v Čechách jako šafránu (pozor - i Ústí má svou - je nižší, ale udržovaná a dodnes je využívána  cukrářskou firmou). Vydařený výlet, mrkněte na fotky.

NA DROZDOVSKOU PILU

27. dubna 2024

Ze všech světových stran proudily o poslední aprílové sobotě na orlickoústecké náměstí davy cyklistek a cyklistů, aby se zaregistrovaly na startu 36. ročníku populární cykloakce "Na Drozdovskou pilu - memoriál Zdeňka Švábenského", kterou tradičně pořádá odbor KČT Ústí nad Orlicí. Za pěkného slunečného počasí se fanoušci této kultovní akce vydali na trasy dlouhé 70 a 100 km s cílem v obci Žichlínek, kde byli za úspěšné absolvování odměněni Pamětním listem a šťastní výherci upomínkovými předměty. Tým pořadatelů v čele s Karlem Hodrem děkuje za přízeň, byli jste úžasní a těšíme se na viděnou zase příští rok :-)

LITOMYŠL - "LÁZNĚ DUCHA"

Na zahájení 13. lázeňské sezóny v Litomyšli letos na téma "Smetanův kult je tady furt" se sjely stovky návštěvníků dychtivých zapojit se do místních oslav. K nim se připojila i desítka rekreačních turistů z našeho oddílu. Z odpoledního programu stíháme všechno - otužilce v kádi u muzea, průjezd auto-moto veteránů kolonádou, slavnostní zahájení na prvním zámeckém nádvoří (moderoval lázeňský švihák Václav Žmolík) i průvod historických kostýmů. Díky bezchybnému počasí se letošní slavnost opravdu vydařila. Děkujeme Věrce za dobrý nápad - do Litomyšle si vyjet.

DAVLE

26. dubna 2024

Počasí se konečně vrací k jarnímu normálu a desítka rekreačních turistů vyráží na výlet do Středočeského kraje. V Davli, kousek od rušného hlavního města,  nejprve shlížíme do hlubokého vltavského údolí z ptačí perspektivy a následně přecházíme po starém davelském mostu na druhý břeh Vltavy, kde potkáváme mnohé připomínky místní vorařské tradice. Poté se vracíme na pravý břeh a postupujeme ke zdejší přírodní dominantě, kterou tvoří  soutok  Vltavy se Sázavou, po jejímž břehu směřujeme do obce Petrov u Prahy, přičemž míjíme zahrádky s chatičkami, posedávající rybáře i mola s loďkami čekajícími na letošní sezónu. Vydařená, nenáročná vycházka - děkujeme Márii.

PODBŘEZÍ - CHÁBORY - DOBRUŠKA

18. dubna 2024

Čtvrteční dubnové ráno odstartovalo mrazem ... Osmnáctka rekreačních turistů se oblékla do péřovek, nasadila čepice, navlékla rukavice a zamířila na trasu z Podbřezí do Dobrušky. Od zámku Skalka ve středu obce, který je dějištěm Jiráskova románu Temno, po břehu říčky Dědina se přesouváme k židovskému hřbitovu ze začátku 18. století ukrytému za kamennou zdí na zalesněné stráni. Okouzleni mystikou místa pokračujeme po cyklostezce k poutnímu prameni Studánka, kde obdivujeme kapli i nedalekou křížovou cestu. Přecházíme obcí Chábory do malebného městečka Dobruška, přes obřadní místnost s výstavou prvotin Františka Kupky stoupáme na radniční věž, odkud sledujeme v dáli hřebeny Krkonoš i Orlických hor. Návštěvu končíme v rodném domě Františka Ladislava Heka s výkladem průvodkyně. Děkujeme Ivě za vzorně připravenou vycházku, která nás všechny nadchla.