Fotogalerie

HOLA HOLA,  KOLO VOLÁ .....

25. února 2024

Přiletěly vlaštovky, vykvetly kočičky, zahrádkáři ryjí zahrádky - ten pravý čas probudit ze zimního spánku svá cyklistická tílka a pozvolna vyrazit na kolo ...  Vědomi si svého tréninkového manka se pětice orlickoústeckých cyklistů s nadšením  jala objevovat kolkolem kouzlo předjarní přírody s množstvím pěkných výhledů. Úvodní kilometry letošní společné cyklosezóny máme za sebou, užili jsme si moc "pěknej vejlet" :-) :-) :-)

ÚSTÍ n. O. - LANŠPERK

Dvacítka rekreačních turistů si vyšlápla o téměř jarní poslední únorové neděli přes Černovír do Lanšperka, odkud byly krásné výhledy na Orlické hory i masív Králického Sněžníku. Poté jsme využili místní pohostinství a vlakem nebo opět pěšmo se vrátili do svých domovů. Za vycházku s množstvím kvetoucích sněženek, talovínů i krokusů děkujeme Hedě.

NA PEČENÁ KOLENA

24. února 2024

Postní doba měla kdysi přísný řád ..... Nic se ale nemá přehánět .....  A přesně v duchu tohoto pravidla se vypravila početná horda orlickoústeckých turistických "masotariánů" (opak vegetariánů) do malebného městečka v podhůří Orlických hor - do Jablonného nad Orlicí, které se poslední únorovou sobotu stalo výchozím bodem naší fyzicky nenáročné vycházky, neboť většina aktivit tentokráte probíhala vsedě :-) :-) :-) Nejprve jsme spočinuli v samém historickém jádru v příjemném prostředí Penzionu U Vorlíčků, odkud stoupáme prosluněnou předjarní přírodou pomalým krokem turistů požitkářů na kulinární výpravu do Jamného nad Orlicí - do rodinné hospůdky U Moravců, kde nás čekaly "mňamózní" porce pečených kolen. Jestli je někde vepřové koleno doma, pak je to v této útulné oáze klidu s jedinečnou atmosférou podtrženou "kvartetem hudebníků", se kterým jsme společně pěli trampské i lidové písně. Halekali bychom rádi do pozdních večerních či nočních hodin, ale pohled do jízdního řádu byl bohužel nekompromisní ..... Neradi se loučíme .....   Pod Suchým vrchem jsme prožili báječnou sobotu, za což především děkujeme přátelské rodině Moravcových a Pavlovi za perfektně zorganizovanou akci !!!!!

CHOCEŇ                              17. února 2024

Skupina  šestnácti  rekreačních turistů zavítala o sobotním deštivém dopoledni do nedaleké Chocně na            8. ročník Mezinárodního dne průvodců pořádaného zdejší integrovanou střední školou, tentokrát na téma "Choceň v proměnách času". Po slavnostním zahájení vyrážíme na komentovanou prohlídku středu města, kde nás fundovaný průvodce seznamuje se změnami uliček i náměstí z původní podoby dokumentované na dobových fotografiích. Bonusem procházky je prohlídka zámecké kaple s kouzelnou Pietou z bílého mramoru. Vracíme se do školy, kde je připraveno občerstvení, jarmark, přednáška o zaniklých choceňských hospodách i divadelní představení určené dětským divákům. Děkujeme Marušce za poučnou vycházku.

LIBCHAVSKÝ MASOPUST                                10. února 2024

Již po dvacáté ožila nedaleká obec Libchavy masopustním průvodem, do kterého se vedle místních obyvatel a mnoha přespolních zvesela zapojila i početná skupina orlickoústeckých turistek a turistů. Za zvuků živé muziky pokračoval pestrobarevný rej v areálu zdejší fary, kde jsme se v příjemné atmosféře oddávali hodování a užili si rozpustile komentovanou bohatou tombolu (štěstěna k nám nebyla letos bohužel nakloněna).  Děkujeme Alence za pozvání na tradiční libchavskou taškařici a především za pohoštění v podobě skvělých koblížků a voňavého svářa. Alenko, díííky !!!

VELKÉ OPATOVICE                                         3. února 2024

Šestka rekreačních turistů podpořila svou účastí 29. ročník pochodu "Opatovské šmajd", který organizoval odbor KČT Malá Haná. Po absolvování patnáctikilometrové trasy občas blátivým nezimním terénem jsme v cíli vypadali, jako bychom přišli ze sklizně brambor :-)  Děkujeme Gunnarovi za pěknou akci.

PRAHA - FANTOVA BUDOVA                           1. února 2024

Den před svátkem Hromnic se vypravila skupinka ústeckých turistů na první letošní návštěvu Prahy. Na hlavním nádraží žasneme při komentované prohlídce nad nádherně zrekonstruovanými sály Fantovy budovy - Fantův sál s prvorepublikovým státním znakem je největší secesní halou u nás, raritou je nejzdobnější Sloupový sál s původními mozaikami a třemi slunci na stropě. Oba již v současné době slouží k pořádání nejrůznějších společenských akcí. Kavárna s ručně vymalovanými stěnami zatím čeká na svého pronajímatele. Odpoledne vyjíždíme na okraj Prahy, kde byla v roce 2018 otevřena na kopci Horka rozhledna Doubravka z akátového dřeva s využitím zavěšeného schodiště. Poté míříme na výstavu v Galerii České televize, kde si prohlížíme rekvizity, dekorace a oděvy z pohádek a můžeme vyzkoušet i dabing. Poděkování za dnešní výlet patří Hance.

BRANDÝSKÝ MASOPUST

27. ledna 2024

Početná skupina rekreačních (i výkonnostních) turistů využila pozvání na letošní Brandýský masopust. Návštěvu zahajujeme v místní škole, kde nás vítá pan učitel Dušek a ukazuje historickou třídu i svoji obrovskou sbírku fotoaparátů, kamer a promítacích přístrojů. Přecházíme na náměstí: stánky s drahým občerstvením nás nenadchly, Sopotnická dechovka i rej masek se líbily. Tradičně nestíháme Hráběcí tanec, tentokrát kvůli cestě k táboru Řadov, jehož autorem byl před sto lety otec prezidenta Václava Havla. Výsledek - celková spokojenost, díky brandýským členkám za pozvání.

LEDOVÉ SOCHY NA PUSTEVNÁCH

22. ledna 2024

Šest rekreačních turistů zlákala výstava ledových soch na Pustevnách, kam jsme se vydali po víkendovém návalu hned v úvodu čtvrtého lednového týdne. Umělecké výtvory našich i zahraničních řezbářů na téma Noemova archa jsou umístěny ve dvou stanech. Navštěvujeme nejprve část s vodními živočichy a s potápěčem. Barevné nasvícení dodává vodním tvorům nové kouzlo. Bohatší druhý stan skrývá Noemovu archu, dvě postavy a zvířata v páru i samostatně. Všechno stojí za zvěčnění fotoaparátem, ale nakonec nezbývá, než ledovou krásu opustit. Ještě se kocháme pohledy do údolí, prohlížíme nedávno otevřenou Bránu Pusteven, která slouží jako infocentrum i zázemí pro návštěvníky, a s Pustevnami se pro letošek loučíme. Za krásný výlet patří veliké poděkování Emě.

ÚSTÍ  -  LANŠPERK

20. ledna 2024

Vysluněné lednové sobotní odpoledne - ten správný čas na vycházku. Toho využila početná skupina rekreačních turistů - procházkovým tempem jsme se prošli podél Tiché Orlice pod hrad Lanšperk, jehož návštěvu jsme kvůli zledovatělé cestě neriskovali a v družném hovoru jsme absolvovali stejnou cestu domů. Děkujeme Emě za pěkný špacír.

FOTOSTŘÍPKY                                   VÝROČNÍ KONFERENCE

14. ledna 2024

OUCMANICE - CHOCEŇ

12. ledna 2024

Druhé lednové páteční odpoledne strávila skupinka sedmi rekreačních turistů na trase mezi Oucmanicemi a Chocní. Přijatelně mrazivé počasí usnadnilo náš sestup k osadě Hradníky i přechod lesní pěšinkou k choceňskému nádraží, který se nám vloni v blátě nevydařil. Děkujeme Márii za nenáročnou zimní vycházku.

LIBIŠANY

3. ledna 2024

Třetí den letošního roku se vydala devítka rekreačních turistů do Libišan na Pardubicku obdivovat nejrozzářenější vánoční dům v Česku osvětlený téměř 260  tisíci LED žárovičkami, díky čemuž je výzdoba zaregistrována v České databance rekordů. Návštěvu Libišan jsme spojili s nenáročnou procházkou z nedalekých Opatovic nad Labem i s posezením v místní hospůdce Na Pětce. Děkujeme Márii za pěkný výlet.

NOVOROČNÍ VÝSTUP NA ANDRLŮV CHLUM

1. ledna 2024

Pětadvacátému ročníku "Novoroční výstup na Andrlův chlum"  počasí mnoho nepřálo. Podmračené nebe, naštěstí bez deště, pouze občasné mrholení. Prvním účastníkem byl Petr z Lidečka. Potom již proudil na turistickou chatu Hvězda nepřetržitý proud turistů z celé republiky. Praha, Kladno, České Budějovice, Tábor, Příbram, Chomutov, Liberec, Poděbrady, Hradec Králové, Pardubice atd. Nejvíce turistů již tradičně přichází z okresu Ústí nad Orlicí. Ještě po 16 hodině byla všechna místa na chatě plně obsazena. To však není chyba profesionálně sehraného týmu chataře Leoše Grima. Hvězda prostě není nafukovací! Přítomný byl i vzácný nájemce René Grim. Všichni,  kdo chtěli, si z akce odnášeli Účastnický list,  "Novoroční čtyřlístek" - charitativní sbírka pro hendikepované spoluobčany, turisté vybaveni vandrovními knížkami se radovali z rozsáhlé sbírky unikátních razítek.

Nejpočetnější skupinou jsou již několik let cykloturisté z Chocně a trampská z Vysokého Mýta. Muzikanti se sedmi kytarami, houslemi, mandolínou, kontrabasem a řadou perkusí vyhrávali až do závěrečné 19 hodiny. Přispěli tak k nádherné atmosféře večera. O celou historii akce se živě zajímala redaktorka ČR Pardubice paní Soukupová. Reportáž dělala přímo z chaty.

První den roku 2024 navštívilo akci 1020 turistů. Za 25 let přilákali pořadatelé Milan Richter se svoji rozvětvenou rodinou na turistickou chatu Hvězda 25 859 turistů. Pro potřebné spoluobčany letos přinesl Novoroční čtyřlístek částku 6.700,- Kč. Za dvacet let je tato částka 106.491,- Kč.

Sbírkou pomáhá KČT hendikepovaným spoluobčanům již od roku 2004 a za vybrané prostředky značí nové vozíčkářské trasy nebo bezbariérově upravuje své turistické chaty. V současnosti je vyznačeno 19 vozíčkářských tras a na rok 2024 se připravují další dvě trasy. "Nově budou moci do přírody vyrazit pohodlněji a bezpečněji vozíčkáři na Domažlicku, konkrétně do přírodního parku Zelenov, nebo ve Středočeském kraji do Poděbrad, kde pro ně vyznačíme trasu nejen tímto lázeňským městem, ale i kolem řeky Labe", říká Zdeněk Cabalka, předseda Programové rady KČT.

Milan Richter

NOVOROČNÍ  STŘÍZLIVĚNÍ

1. ledna 2024

První hodiny nového roku, na jehož konci začínáme psát čtyřku, si lidé zpestřují různě. V naší turistické stáji pravidelně pod taktovkou Petra a Patrika neutralizujeme silvestrovské oslavy populárním ozdravným špacírem v okolí Oustí se zakončením ve vyhřáté kerhartické hospůdce, kde si tentokráte šestnáctka milovníků kvízů otestovala své mozkovny při oblíbených soutěžích o ceny. Řeknu vám - byl to místy fakt znalostní debakl! Ač jsme tlačili na myšlení co to šlo, tak ani ťuk! Zkrátka - mezi ušima nám to bohužel už přestává myslet - asi už máme nemoc ze skla .....  :-)   Děkujeme Petrovi a  Patrikovi za bezvadnou vycházku. Šťastný nový rok všem!!!

POSLEDNÍ  VEJŠLAP 2023

29. prosince 2023

Probrali jsme se z vánoční nálože bramborového salátu, smaženého kapra, chlebíčků, cukroví i pohádek a po vyčerpávajícím svátečním lenošení se za takřka jarního počasí vydala početná horda orlickoústeckých turistek a turistů na příjemnou procházku neodmyslitelně spojenou s končícím rokem, která tentokráte vyvrcholila na chatě Hvězda na Andrlově chlumu, kde jsme v příjemném prostředí zakončili letošní turistickou sezonu. Pobavili se, dali pár drinků, aby ledviny nezahálely, ztuhlé a opotřebované klouby rozhýbali při vypalovačkách hudební skupiny The Sedous Band, ......   Večírek to byl vskutku vydařený .....   Krásný konec roku v našem  odboru, co říkáte? Zazvonil zvonec a turistické sezony roku 2023 je konec!!!   TEČKA

LOŠTICE

27. prosince 2023

Pouze tři rekreační turisté opustili po svátku Štěpána teplo vánočního domova, aby absolvovali nenáročnou vycházku podél řeky Třebůvky z Moravičan do Loštic. Cestou obdivujeme protipovodňová opatření, která zabránila včerejší velké vodě, aby zaplavila okolní domy a zahrady. Třebůvka stále naplněná až po okraj vodou hučí nejvíce u jezu Osrnek. Potom už míjíme kostel sv. Prokopa a ocitáme se na loštickém náměstí Míru. Navštěvujeme zajímavé Muzeum olomouckých tvarůžků a poté Památník Adolfa Kašpara, kde vystavují netradiční vánoční ozdoby místní lidové umělkyně. Návštěvu Loštic končíme u podivínského řezbáře Jaroslava Beneše, který od adventu do Tří králů každoročně otevírá svůj dům naplněný vlastními dřevořezbami - zejména předvádí svůj pohyblivý betlém s více než třemi sty figurkami místních občanů i moravských celebrit. Po slunném dnu jsme spokojeni, že jsme se na výlet vydali.  Děkujeme Gunnarovi za vzorně připravenou akci.

HRADEC KRÁLOVÉ

19. prosince 2023

Návštěvu Vánočních trhů v Hradci Králové, konaných teprve podruhé na Velkém náměstí, spojila osmička rekreačních turistek s bezplatnou prohlídkou dvou muzeí. V monumentální secesní budově od architekta Jana Kotěry jsme shlédly nejen výstavy, ale i ředitelnu vybavenou dobovým nábytkem a celý interiér stavby. V Galerii moderního umění jsme mohly hlasovat o vystavených obrazech ze 20 století, ale zaujala nás celá čtyřpatrová budova. Vystoupaly jsme na Bílou věž, odkud jsme viděly celé město jako na dlani. Prošly jsme se po Gočárově schodišti i po schodech BONO PUBLICO s hudebním doprovodem. Pro delší přesuny městem jsme využily Vánoční autobus. Děkujeme Heleně za příjemně strávený adventní den.

PŘEDVÁNOČNÍ PRAHA

13. prosince 2023

Ve sváteční den všech Lucií odjela skupinka osmi rekreačních turistů nasát tu pravou předvánoční atmosféru do Prahy. Zlákala nás sem nedávno zahájená výstava obrázků Ivy Hüttnerové na Novoměstské radnici, kde jsme dlouhé minuty obdivovali nápadité náměty její tvorby. V galerii CAMP jsme na výstavě s názvem Město a řeka - získali mnohé nové informace o Vltavě, zejména na území hlavního města - přítoky, mosty, ostrovy, ale i o plánovaných velkých stavbách v jejím okolí. Ve sklepení Betlémské kaple jsme se potěšili četnými vystavovanými betlémy a vánočními dekoracemi a přes vyzdobené Staroměstské náměstí se stánky a atrakcemi jsme zamířili na cestu k domovu.

ADVENTNÍ  VYCHÁZKA

9. prosince 2023

Advent je nejen časem příprav na nejkrásnější svátky roku, ale v našem turistickém odboru i obdobím tradiční adventní vycházky, na kterou nás již fůru let se železnou pravidelností zve buňka Mendrik. Devátý prosincový den si osmadvacítka orlickoústeckých turistů, včetně dvou nadšených cyklistů, narazila kulichy a vydala se zasněženou krajinou poklidným tempem do osvědčené sudislavské hospůdky, kde jsme si pošmákli na řízku s bramborovým salátem, chvíli spočinuli, poklábosili, ... Poté se někteří z  nás přesunuli do nedalekého Brandýsa na vlak, jiní se vypravili k domovině opět pěkně po svých. Povedená poetická adventní sobota !!!  Buňko - dííííky !!!

PODORLICKÉ  PUTOVÁNÍ

2. prosince 2023

Přestože letošní zima začala pěkně zostra, na oblíbený pochod okolím Ústí, který tradičně pořádá první prosincovou sobotu Sbor pro záchranu hradu Lanšperka, se vydala celá řádka turistek a turistů z našeho odboru. Užili jsme si povedenou akci s pohádkově zimní atmosférou.

VALAŠSKÉ  KLOBOUKY                                    2. prosince 2023

Návštěvu Mikulášského jarmeku ve Valašských Kloboukách plánovali členové oddílu rekreační turistiky už několik let. Pravý čas k realizaci nastal až letos, kdy se konal již 30. ročník této adventní slavnosti, nejnavštěvovanější na Moravě. Nezvykle zachumelený druhý prosincový den přivedl pětici rekreačních turistek na samý východ Moravy, aby tuto jedinečnou akci viděly na vlastní oči. A tak jsme se potěšily přítomností několika Mikulášů, ale i množstvím čertů pobíhajících mezi stánky s dobrotami nebo dárky - to vše doplněné lidovou hudbou z pódia. Navštívily jsme Červený dům i místní dřevěnice (roubenky) s ukázkami lidových řemesel - tkaní, řezbářství, pečení v peci, výroba šindelů. Hustě padající mokrý sníh nám nedovolil, abychom si jarmek užily až do večera. Přesto mohl být dnešní výlet předvojem květnového zájezdu na Valašsko.

ZA POSLEDNÍM PUCHÝŘEM 2023

16. - 19. listopadu 2023

Po čtyři listopadové dny hostilo město Žďár nad Sázavou účastníky 51. ročníku celostátního turistického pochodu "Za posledním puchýřem", kam letos zamířila čtveřice turistů z našeho odboru, aby svou účastí podpořila jedno z největších turistických setkání v České republice -  tentokrát v malebné krajině Českomoravské vrchoviny uprostřed chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy.  A kde se uskuteční tradiční vyvrcholení turistické sezony v roce 2024? Proslýchá se, že snad prý v Krásné Lípě.

PUSTÁ KAMENICE - PUSTÁ RYBNÁ

18. listopadu 2023

Následující den po státním svátku vyjíždí skupinka osmi rekreačních turistů do Žďárských vrchů, kde si procházíme po obnoveném modrém turistickém značení (autoři Pepík a Gunnar ) příjemnou cestu z Pusté Kamenice do Pusté Rybné podél potoka Hlučál v oblasti rozvodí Labe -Dunaj. Pohybujeme se ve výšce kolem 600 metrů nad mořem, a tak se tu drží první sněhové vločky nadcházející zimy. Vystupujeme z lesa, kde jsme nasbírali množství poživatelných hub, a už vidíme stráně sem tam poseté chalupami cílové obce. Záhy nás udivuje poutač u rašelinné louky v přírodní rezervaci Damašek - zdejší masožravku rosnatku okrouhlolistou snad najdeme v květu při příští návštěvě tohoto zajímavého koutu. Děkujeme Pepíkovi za hezkou vycházku.

PRAHA

17. listopadu 2023

Sedmnáctý listopad, podobně jako nedávné říjnové oslavy, nabídl v naší metropoli celou řadu akcí a speciálních prohlídek s volným vstupem. V majestátních interiérech Národního muzea jsme si nejprve prohlédli unikátní expozice, poté se prošli nádvořím Pražského hradu a ve Žlutých lázních se nechali okouzlit podmanivou světelnou výzdobou s jedinečnou atmosférou. Listopadový sváteční den se vydařil. Děkujeme Hance za pěkný výlet.

HUSA

11. listopadu 2023

V sobotu jedenáctého jedenáctý v jedenáct hodin jedenáct minut se vypravila početná horda ústeckoorlických turistů všech věkových kategorií již na  dvanáctý ročník putování za tradiční pochoutkou spjatou s tímto datem - svatomartinskou husou. Jedenáctikilometrová  trasa vedla přes Kerhartice na Hrádek, kde jsme využili pozvání místostarostky Lenky Kudrnové ke krátkému občerstvení v budově místního obecního úřadu, odkud jsme pokračovali přes Řetůvku pod závěrečné vrcholové stoupání na Andrlův chlum. S vypětím posledního zbytku sil :-) šplháme do cíle sobotního výšlapu, na Chatu Hvězda, kde na nás čekala odměna v podobě dozlatova vypečených opeřenců. Všem děkuji za účast a pevně věřím, že se za rok v hojném počtu  opět sejdeme na svatomartinském pohoštění!

ZOO  LEŠNÁ

10. listopadu 2023

Pětice rekreačních turistů doplněná třemi turisty výkonnostními se vypravila o druhém listopadovém pátku až na východ Moravy do Zlína, aby navštívila ZOO Lešná. Ve zdejším letitém parku nás zaujalo rozmístění zvířat podle kontinentů, které dokreslovala atmosféra krajiny vytvořená četnými původními předměty, stavbami či sochami. Asi největším zážitkem byla možnost pohlazení rejnoků, ale obdivovali jsme i žirafy, medvěda, levharta, jaguára a četné ptactvo - africkými dvojzoborožci počínaje a papoušky ara z Amazonie konče. Protože byl zámek Lešná, nacházející se v areálu ZOO, po sezóně zavřený, vypravíme se napřesrok do Zlína znovu. Děkujeme Hance za zajímavý výlet.