Fotogalerie

LESNÍ BAR VE SRUBECH

20. září 2022

Dvacátý zářijový den se vydala devítka rekreačních turistů prověřit nejbližší lesní bar. Vyrážíme do nedalekých Srubů, kde na samém konci upravené obce láká pocestné i cyklisty nedávno (zatím na zkoušku) otevřený samoobslužný lesní bar. Občerstvit se můžeme chladnými i teplými nápoji, sladkým i slaným pochutinami.... Oceňujeme výborný nápad a pokračujeme lesem do Chocně. Po příjemné procházce (tentokrát bez deště) jsme doma krátce po poledni.

JIŽNÍ MORAVA NA KOLE

16. - 18. září 2022

Přehoupla se druhá polovina září a čtrnáctičlenná skvadra cyklistů plus tři pěšáci se nechali Karlem  pozvat do jihomoravského Bítova, atraktivní rekreační oblasti, odkud jsme objevovali nespočet přírodních i historických skvostů Národního parku Podyjí okořeněných půvabnými výhledy. To vám bylo nadělení - v samém úvodu našeho třídenního cyklistického snažení se dva účastníci nečekaně "přichomejtli"  tváří v tvář u dramatického zřícení kusu skály na vozovku, které naštěstí nikomu nezpůsobilo žádné zranění... Ovšem - stačila jen vteřinka a ...   Zapudili jsme nepříjemný zážitek, znovu roztočili pedály a jali se dle plánu obkroužit Vranovskou přehradu, kde nás nad vodní nádrží zaujala mohutná zřícenina hradu Cornštejn, navštívili jsme malebné městečko Vranov nad Dyjí s impozantním barokním zámkem, do překrásného údolí přehrady jsme shlédli z vyhlídky Eduardova skála, pokochali se zajímavými rozhledy z ochozu věže Rumburak, obdivovali dvě zdejší pohádkové obří sochy krkavců od Olšiaka a na skok se zastavili u jednoho z nejstarších hradů u nás - na středověkém Bítově. V nejvýše položené obci Lesná na Znojemsku jsme zavítali do stylového Muzea motocyklů, kousek popojeli k nedalekému větrnému mlýnu holandského stylu, projeli se podél posledních zbytků železné opony v hraniční vísce Čížov. Na kukačku jsme zajeli k našim rakouským sousedům, kde se nám ze stylového altánu naskytl jedinečný výhled do širokého údolí řeky Dyje a současně i na nejmenší rakouské město Hardegg, kterému vévodí středověký klenot - velkolepý stejnojmenný hrad, který jako magnet na sebe přitahuje všechny pohledy. Po trase  dále míjíme barokní zámek Riegersburg, líbilo se malebné městečko Drosendorf s unikátně dochovaným středověkým opevněním, na česko-rakouském pomezí jsme objevili renesanční zámek Uherčice se zajímavým anglickým parkem.        A tady končí naše putování Podyjím, společně jsme si užili na jihu Moravy pěkný prodloužený víkend. Karlíku, děkujeme!  Fajn to bylo!

ORLICKÉ HORY

17. září 2022

Ani onemocnění organizátora, ani deštivé počasí neodradilo desetihlavou skupinu rekreačních turistů od sobotního výletu do Orlických hor. Teplé oblečení, pláštěnky, čaj do termosky a vyrážíme. Po malém zaváhání u chybně umístěného rozcestníku u kostela v Orlickém Záhoří nastupujeme na modrou turistickou značku, vedoucí až do cíle ve Zdobnici. Stoupáním po větrné louce přicházíme do lesa, který nás vítá nebývalým množstvím hub ... Stále se  skláníme a skláníme  pro další a další ... pro větší a větší exempláře hřibů, růžovek, holubinek, ryzců ....  V  lesním baru U Kačenky v chladu a dešti  nevyužíváme nabídky chlazeného občerstvení či možného  posezení a obtěžkáni taškami plnými hub raději pokračujeme s výhledy na maximálně sto metrů podél říčky Zdobnice do stejnojmenné obce, kde v suchu a teple restaurace sledujeme proudy deště za okny a čekáme na nejbližší spoj do Ústí.

NA GULÁŠ

10. září 2022

I přes nelichotivou předpověď počasí se desátý zářijový den vypravila pětičlenná, resp. osmihlavá skupinka cyklistů do útulného údolí Brumbárova na tradiční podzimní  GULÁŠOVÉ HODY.  Věříme, že domácí zabijačka bude lepší. Při zpáteční cestě jsme ve zdejším polesí zkontrolovali růst hub, ale na rozdíl od našich lesů tu nebylo ani ťuk. Same - děkujeme za parádní sobotu, včetně počasí :-)

VYCHÁZKA K SOUTOKU LABE S CIDLINOU

Středočeské lázeňské město Poděbrady se stalo místem vycházky skupinky šesti rekreačních turistů. Od nádraží ve tvaru lokomotivy procházíme téměř liduprázdným lázeňským parkem a po břehu Labe míříme k jeho soutoku  s Cidlinou. Po návratu do města rozšiřujeme náš dnešní program o volný vstup do kulturních památek v rámci Dnů evropského dědictví - žasneme nad pohnutou historií nenápadného havířského kostelíka, prohlížíme si místní hřbitov i kostel Povýšení sv. Kříže, zastavujeme se v hydroelektrárně, která je unikátní technickou památkou a výlet končíme na zámku prohlídkou expozice Památníku krále Jiřího. Cestou domů se podivujeme nad délkou dnešní vycházky - našlapali jsme úctyhodných dvacet kilometrů :-) :-) :-)

KRÁLICKÝ SNĚŽNÍK

3. září 2022

Dlouho plánovaný výlet na nejvyšší bod Pardubického kraje se pro trojici rekreačních turistek stal skutečností první zářijovou sobotu, kdy se konal již 11. ročník Mezinárodního výstupu na Králický Sněžník. Od příjezdu do Starého Města pod Sněžníkem jsme svědky dokonalé organizace. Od nádraží nás odvážejí autobusy nad chatu Návrší, díky sponzorovi akce - Olomouckému kraji - je připraveno i drobné pohoštění a další poskytují i polští spolupořadatelé. Cestu nahoru zpříjemňují zastávky s drobnými úkoly zdejších skautů, nabídkou teplých nápojů, pečiva i upomínkových předmětů. U pramene Moravy nadšení Moravané připomínají 1200 let historie Moravy a předvádějí nově instalovanou pamětní desku. Odtud již stoupáme k soše slůněte a samozřejmě i na samotný vrchol Sněžníku s nově se tyčící polskou rozhlednou tvarem připomínající mixér :-)   Množství polských turistů si v ničem nezadá s těmi českými a moravskými, v rozhovoru se mísí čeština s polštinou, shlížíme do širokého okolí - do Polska, Čech i na Moravu ...   Za rok se sem vrátíme - i na již otevřenou rozhlednu.

KRKONOŠE

Překrásné počasí, daleké výhledy a všeobecnou pohodu si společně užila padesátka orlickoústeckých a sopotnických turistek a turistů při jednodenní pěšárně v  oblíbených Krkonoších. Ze široké škály tras rozmanitých délek i obtížností, které pro nás připravil Sam, si vybral každý. Větší parta se dopravila  lanovkou na Hnědý vrch, odkud pokračovala přes Lesní boudu, chatu Mír a Pražskou boudu zpět do Pece. Někteří se vydali na Portášky a Růžovou horu, jiní si prosluněný den skvěle užili v Peci. Cestu lemovaly neuvěřitelné pohledy na Sněžku  a na  další krkonošské partie, zahlédli jsme i Ještěd. Děkujeme Majce a Samovi za pěkný výlet !!!

DEN REGIONU ORLICKO - TŘEBOVSKO

2. září 2022

Na tři desítky cyklistů z našeho odboru podpořily svou účastí tradiční propagační cyklojízdu starostů členských obcí regionu, která startovala na hrázi rybníka Hvězda a pokračovala s osvětovými zastávkami podél toku Třebovky přes obec Rybník, Českou Třebovou, Kozlov do Jehnědí, kde na účastníky v místním sportovním areálu čekal  kulturní program.

SKANZEN VESELÝ KOPEC

1. září 2022

Volný vstup do Muzea v přírodě Vysočina o prvním zářijovém dni byl lákavým impulsem pro sedmičku rekreačních turistů, a tak se vydáváme do Trhové Kamenice, odkud je prý jen malý kousek do skanzenu Veselý Kopec. Ale chyba lávky! "Dobrá" rada místních nás vede širokým okruhem, cestou necestou, a tak ke kýženému cíli přicházíme až po více než dvou hodinách! Pravda - poznali jsme okolí skanzenu dokonale - kopec Kamenný vrch, všechny části osady jménem Petrkov, Svatý Mikuláš s kostelem, louky a potůčky v okolí. Ale dočkali jsme se -  do skanzenu přicházíme z opačného směru, od konce ... a už vidíme prastaré stavby, přemístěné sem z Českomoravské vrchoviny i celých východních Čech, včetně nedaleké Dobrouče či Přívratu. S nostalgií si připomínáme nám známé vybavení kuchyně, ale i zemědělské nářadí či pomůcky řemeslníků. Nakonec přecházíme do Svobodných Hamrů, kde si zdejší hamr prohlížíme i s odborným výkladem pracovníka muzea. Plánovaný Betlém v Hlinsku nestíháme - tak příště.

KŘÍŽOHORKA

31. srpna 2022

Cestu začínáme na lichkovském vlakovém nádraží ... a nemuseli jsme vyskakovat, vláček zastavil sám ... :-)   Poslední prázdninový den se podívala šestihlavá partička cyklistů opět do výšin - tentokráte na vrchol Křížové hory, zvedající se nad obcí Červená Voda, kde se na starobylém místě ve výšce 735 metrů tyčí stejnojmenná věž s vyhlídkovým ochozem, odkud se nám naskytly krásné kruhové pohledy na masiv Králického Sněžníku a okolní hornatou krajinu. Hlavu " v pejru" jsme měli při úvodním sjezdu z místní dominanty po hnusně krkolomné kameňačce, ale protože nejsme žádní nazdárci, i s touto kulišárnou jsme si hravě poradili :-) :-) :-)   Trasu průběžně krášlila nádherná příroda, krásné panoramatické výhledy, všudypřítomné  romantické chaloupky, zastavili jsme se u zajímavého geografického prvku, kudy prochází historická zemská hranice a současně i rozvodí Černého a Severního moře, potěšili se pohledem na rozeklaný lezecký skalní útvar Mariina skála u Mladkova, obkoukli exteriéry prvorepublikové těchonínské Četnické stanice, vyplenili cukrárnu v Motúčkově a poté  jsme zvolna zamířili směr Oustí. Příjemný konec prázdnin ...   Ať září zářííí !!!

VÝCHODOČESKÝ  KARLŠTEJN

27. srpna 2022

Poslední srpnovou sobotu se vypravila sedmička rekreačních turistů na málo známý východočeský Karlštejn - lovecký  zámeček ležící až na hranici s krajem Vysočina. Z autobusu jsme vystoupili v obci Svratouch, kde mužská část výpravy nejprve navštívila Muzeum motocyklů, zatímco ženy přešly do nedaleké Svratky, odkud jsme už společně stoupali kolem golfového hřiště na Karlštejn. Jeho návštěvu nám bohužel znemožnila právě probíhající svatba, a tak jsme pokračovali lesem kolem Zelené křižovatky na rozvodí Labe - Dunaj až do obce Čachnov, odkud jsme ujížděli před bouřkou k domovu.

HŘEBEČSKÉ  VYHLÍDKY

24. srpna 2022

Pod taktovkou Luboše se vydala osmička cyklistů do kraje protkaného důlními stezkami - na Hřebečský hřbet, který oplývá několika unikáty ..... Za dohledu tajemného permoníka Huga a housenky štětkonoše trnkového jsme vystoupali na pozoruhodnou stavbu rozhledny Strážný vrch, odkud byl i přes lehký opar k vidění Lázek, silueta Suchého vrchu i masiv Králického Sněžníku. Po elegantním roštovém schodišti jsme sestoupili na visutou vyhlídkovou terasu Nad doly s krásným pohledem do kraje, stanuli na vrcholu Hřebečov s obřím telekomunikačním vysílačem, ze stylové vyhlídky U Tety se kochali rozhledy po Moravskotřebovské kotlině, radost vyhládnout byla v nedaleké hřebečské vyhlášené hospůdce s "mňamózním" ovarovým kolínkem :-)   V centru obce Koclířov jsme navštívili poutní místo Českomoravské Fatimy s rozlehlým přírodním areálem a obdivovali unikátní kamenné reliéfní náhrobky křížové cesty u nedalekého kostela, ...  Na pomyslném rozhraní Čech a Moravy jsme strávili zajímavý den. Luboši děkujeme !!!

RAMZOVÁ                                       14. - 19. srpna 2022

Penzion Pacifik v Ramzové se v polovině srpna stal útočištěm pro devět rekreačních turistů a jednoho cykloturistu z našeho oddílu. Malebné Jeseníky jsme si během pěti dnů stihli prohlédnout ze všech stran. Cestou z Čerňavy jsme navštívili Brannou s hradem Kolštejnem i proslulými máslovými trubičkami. Ze Starého Města pod Sněžníkem jsme vystoupali ke krásné Dalimilově rozhledně, ba i výš -  k Paprsku. Ze Šeráku jsme prošli vrcholovou cestou přes Keprník a Vřesovou studánku na Červenohorské sedlo. Krátce jsme pobyli i v lázních Jeseník, někteří zavítali až do Zlatých Hor a tamního skanzenu, cyklista až k Otmuchovským jezerům v Polsku. Z Javorníku jsme zašli k poutní kapli svatého Antonína, na Čertovy kazatelny i k Tančírně v Račím údolí. Počasí vyšlo parádně, výhledy široko do kraje, spokojenost :-)  Podívejte se na obrázky z našeho "nadupaného" programu pohledem čtyř fotografů :-)

ZA  RELAXEM  DO  SEBRANIC

17. srpna 2022

Jakmile rtuť teploměru začne šplhat vzhůru, míříme k vodě :-)   Tentokráte do malebné obce Sebranice, kde si devítka cyklistů uprostřed týdne "medila" v křišťálových vodách zdejšího oblíbeného koupaliště. I když jsme neměli v úmyslu navštívit všechny zajímavosti, které se nám po trase naskytly, některé jsme si však nenechali ujít - např. Fajmonovu vyhlídku s velice zajímavým esovitým chodníčkem v korunách lip nad obcí Čistá u Litomyšle, v klídku jsme se posadili na koleje a "čekali na vlak" u nejkratší funkční železniční trati v republice, vybudované v Sebranicích jako upomínka na nikdy neuskutečněnou stavbu železničního spojení Litomyšle s Poličkou,  zastavili se u sympatického újezdského pramene Pivní studánky, který vítá všechny žíznivé a poctivé návštěvníky :-)   Další velmi zajímavý výlet je za námi.

HNÁTNICE - PÍSEČNÁ - ŽAMPACH

16. srpna 2022

Šestnáctý srpnový den strávila skupinka rekreačních turistek na pohodové vycházce, jejíž trasa nás vedla z Dolní Dobrouče po nové cyklostezce kolem rybníka Šušek do Písečné, kde jsme na návsi v hospůdce U Růženky chvíli spočinuly a nabraly tak sil na další cestu :-)   Naši pozornost upoutala venkovní expozice zemědělského  příslušenství u píseckého historického mlýna z roku 1596 a poté pokračujeme vzhůru do obce Žampach, abychom se prošly zámeckým parkem místního Arboreta s více než 120 rody a 60 druhy dřevin. Přestože bylo vedro, vycházka se nám moc líbila. Poděkování patří Janě :-)

REPUBLIKA  OVIPISTÁN

13. srpna 2022

Na kilometru nula pod bukem se srotila pětice natěšených cyklistů, aby se vydala po notoricky známé trase krajinou romantických zámků nejprve do Týniště nad Orlicí, kde navštívila zdejší dominantu - prvorepublikovou vodárenskou věž, která dnes slouží jako muzeum, galerie a rozhledna. Z ochozů se nám naskytly nevšední výhledy na městečko i do širokého okolí. Jako "ariel" jsme zářili při pohledu na přehlídku rádií, magnetofonů, gramofonů a televizí z roku 1930 - 1999 a s úsměvem zavzpomínali, na jakých zařízeních jsme poslouchali svoji oblíbenou hudbu či sledovali televizi :-) :-)  Vyvrcholením sobotního výletu byla návštěva Republiky Ovipistán, která sídlí uprostřed obce Ledce v budově bývalého obecního hostince. Stroje se zastavily, utichl zvuk řetězů a my si vychutnali atmosféru prvního národního ovipistánského pivovaru :-) :-) Doba se dovršila a nabíráme směr Ústí, cestou MUDR.ujeme u pamětní desky křivického rodáka Josefa Čapka (kdo byl onen Josef Čapek?), společně jsme ještě okoukli Památník předhistorického pohřebiště - archeo naleziště v obci Třebešov.  A to je tečka za naším zajímavým výletem.

MNICHOVO HRADIŠTĚ

12. srpna 2022

Vydáte-li se od Mladé Boleslavi proti proudu řeky Jizery,  narazíte na nenápadné městečko Mnichovo Hradiště spojené se jmény Václava Budovce z Budova a Albrechta z Valdštejna. Až sem, k hranici Českého ráje, se vypravila skupinka šesti rekreačních turistů, aby poznala zdejší významné stavby i blízké okolí. Obdivovali jsme renesanční zámek i cisterciácký klášter s kaplí svaté Anny a hrobkou Valdštejnů, výstavné budovy radnice, pošty, ale i moderní denní centrum pro seniory. Sestoupili jsme k řece a prošli odpočinkový lesopark rozprostírající se nad ní. Dobrý dojem z výletu zhoršila zpáteční cesta prodloužená zpožděním vlaků.

DALIMILOVA ROZHLEDNA

10. srpna 2022

Pivovarnické horské městečko Hanušovice se stalo startovní pozicí pro pětici cyklistů, která houževnatě vystoupala na 918 nadmořských metrů vysoký vrch Větrov nad Starým Městem, kde vyrostla atraktivní a výjimečná kamenná kráska, oslňující stavba Dalimilovy rozhledny, věrné repliky rozhledny, která kdysi stávala na Králickém Sněžníku. Řeknu vám - krásnější jsem u nás zatím neviděla, to bylo jako vstoupit do pohádky - neskutečné vyhlídkové místo nabízející těžko popsatelné výhledy na Staroměstsko, masiv Rychlebských hor, Hrubého Jeseníku a Králického Sněžníku. "Peckojdní" trasu jsme hltali jako novou knihu, žasli nad čarokrásnými panoramaty a neminuli ani řadu zajímavých míst - líbil se sympatický třímetrový lesní vodotrysk ve Velkém Vrbně, zaujal historický charakter centra horského Starého Města, projeli se filmovou "Dírou u Hanušovic" - vískou Vikantice s překrásnou přírodou a jedinečnými kruhovými pohledy na okolní horská pásma, pozornosti neušel ani hanušovický pivovar, v malebném údolí Moravy technická památka papíren Aloisov či rekonstruovaný renesanční zámek v Rudě, ..... A pak už šlapeme do pedálů známou cestou přes Zábřeh údolím Moravské Sázavy směr Ústí, abychom byli doma dříve, než sluneční kotouč zmizí za obzor. Tak tomu se říká DEN SPLNĚNÝCH PŘÁNÍ !!! Slovy účastníků - "krása střídala nádheru". Kdo si nenechal ujít tento skvělý výlet, určitě nelitoval :-) :-) :-)

DO POLSKÉHO PŘÍHRANIČÍ                                za koupáním a pstruhy

5. srpna 2022

Opakování je matka moudrosti :-)   Inu, není nutné stále vyhledávat nové a nové nenavštívené lokality ... ono totiž  vůbec není  na škodu občas vyrazit do míst notoricky známých. Páteční výlet zahájila sedmička cyklistů vlakovým přesunem do Lichkova, odkud jsme se vydali okolo nově budovaného poldru do městečka Miedzylesie do místního útulného aquaparku schladit si na pár hodin v průzračných vodách svá tílka :-) V nedalekém vyhlášeném areálu Gospodarstwo Rybne Kamienczyk si dopřáváme tradičního grilovaného pstroužka, abychom poté s plnými bříšky prožili krušné chvíle při stoupání na hraniční přechod Petrovičky/Kamienczyk - žádný med, to vám teda povím :-)  Následující sjezd byl za odměnu a povolil nám pustit stavidla adrenalinu a kochat se nádhernými výhledy do krajiny. Pampadáááá, užili jsme si jeden z nejteplejších dní letošního roku.  Byla pohodička, horský vzduch i mokrá trička :-)   Tak vypadá léto !!!

ROŽNOV POD RADHOŠTĚM

4. srpna 2022

I přes panující vedra se vydala jedenáctka rekreačních turistů do jednoho ze zlatého pokladu výletních cílů - do Rožnova pod Radhoštěm. Zlákal nás volný vstup do Valašského muzea v přírodě :-)  Nádherným parkem podél Rožnovské Bečvy (aktuálně vyzdobeným sochami mladých umělkyň) jsme nejdříve vystoupali k Jurkovičově rozhledně, odkud jsme obdivovali Radhošť i sousední kopce, shlédli na městečko v údolí...  Následoval vstup do Valašské dědiny s mnoha přestěhovanými selskými usedlostmi rozesetými na stráni, poté do Mlýnské doliny zaměřené na využití vodních zdrojů k pohonu jednoduchých strojů na zpracování obilí, kovu i látek. Prohlídku končíme ve Dřevěném městečku s dochovanou radnicí, kostelem i hospodou (ale s nekřesťanskými cenami). Na místním Slavíně jsme postáli u hrobů valašských velikánů - Daňka, Šulákové, Rašky, manželů Zátopkových....  Znaveni vedrem se spokojeně vracíme do Ústí a děkujeme Hance za hezký výlet.

K  VODÁM  DUHOVÉHO  JEZERA

3. srpna 2022

Teploty připomínají skutečnou výheň, a tak není nic lepšího, než-li se jet někam schladit. Sympatický rekreační areál na okraji obce Moravany byl tou správnou volbou :-) Odhazujeme bicykly, strháváme ze sebe svršky a v radostném opojení se vrháme do vod Duhového jezera - a jsme ve svém živlu :-)   Po blahodárné koupeli jsme popojeli a bez povšimnutí nenechali pamětní tabulku o 50. rovnoběžce procházející Moravanami, unikátní uherská sgrafita, co by kamenem dohodil parčík Neulust se zbytky základů loveckého zámečku, dobříkovské  kulturní památky - Klofáčovu vilu, podkarpatský dřevěný kostelík či sochu Mistra Jana Husa na návsi. Den se chýlil k večeru a náš výlet ke konci - doplnili jsme nutné "chladivo" a pak už pětice cyklistů kvaltovala domů.

S KOLEM KOLEM RYBNÍKŮ A RYBNÍČKŮ

31. července 2022

Za rybníky nemusíme jen na Třeboňsko ... Poslední červencový den nás Toník pozval na vyjížďku do malebné orlickoústecké krajiny, kde jsme spolu uprostřed nádherné přírody objevili patnáct rybníků a rybníčků, malých i velkých, jmenných i bezejmenných, kochali se překrásnými zákoutími, panoramatickými výhledy, obdivovali Muchovu lípu, kterou slavný malíř A. Mucha namaloval na jedno ze svých pláten proslulé Slovanské epopeje. Cestou jsme potkali čápy, slyšeli zpěv ptactva, se sluníčkem nad hlavou a větrem v zádech šlapali na kole - přes louky i přes pole, ... :-)   Bylo to opravdu bezva nedělní odpolko pro devítku cyklistů, co nechtěli sedět doma.  Toníku - děkujeme !!!

ČIHÁK - ZEMSKÁ BRÁNA - KLÁŠTEREC

Dvoustý dvanáctý den letošního roku startuje jedenáctka rekreačních turistů svou vycházku u státní hranice s Polskem - v blízkosti turistické chaty Na Čiháku. Příjemným překvapením byla znovuotevřená místní restaurace i možnost nahlédnout do zdejší zajímavé kaple sv. Anny. Přes oblíbené výletní místo Zemskou bránu přecházíme ke stylové Orlické chatě, zvané U Rampušáka, kde jsme se občerstvili a poté sestoupili zpět k Divoké Orlici a skalnatým údolím směřovali do jedné z nejstarších obcí východního cípu Čech - do Klášterce nad Orlicí, kde nás čekala prohlídka s výkladem  pozoruhodného kostela Nejsvětější Trojice.  Nedělní procházka krásným údolím Divoké Orlice, opakovaná po pěti letech, se setkala s obdobným zájmem a byla stejně úspěšná. Děkujeme Honzovi za pěkný nedělní celodenní výlet.

DO  VENDOLÍ  ZA  VÝHLEDY

28. července 2022

Mírně zvlněnou krajinou Českomoravského pomezí se vydala šestice cyklistů přes nejdelší obce Hřebečska - Hradec nad Svitavou a Vendolí - k roztomilému vyhlídkového altánku, odkud se nám otevřely hezké pohledy na Svitavy i vzdálené Orlické hory. Vrásky na čele nám akorát udělala kamsi zmizelá legendární zbraň severské mytologie - Thorovo kladivo :-( Chvíli jsme pookouněli a pak zalehli na řídítka k parádnímu sjezdu krásnou a bezpečnou cyklostezkou do svitavského Parku Patriotů, kde jsme vystoupali na nejvyšší "horu Svitav" - kopec Patriotů s nadmořskou výškou 543 m n. m.  Nevynechali jsme návštěvu zdejší geologické expozice hornin a cestou zavítali i do Relaxačního parku Třebovice. Abychom si nenarušili vodní hospodářství organismů, zařadili jsme v závěru dne do svého pitného režimu užitečné vody s obsahem minerálních látek :-)   Dnešní vydařený výlet je za námi a už se těšíme na další.

ŠTRAMBERK - KOPŘIVNICE

Prázdniny jsou v plném proudu a skupinka šesti rekreačních turistů vyjela za poznáním do "pohádkového" městečka Štramberk v Moravskoslezském kraji, kterému se pro svou malebnost říká "moravský Betlém" a rovněž proslulého výrobou medového cukroví Štramberské uši. Vydáváme se naučnou stezkou do bývalého kamenolomu upraveného v botanickou zahradu s kouzelnými leknínovými jezírky, labyrintem a Pouťovou jeskyní. Odtud míříme do Národního sadu s jeskyní Šipka, shlížíme z vrcholu Kotouč na vápencový lom pod námi a pak už se vracíme do městečka s jeho dominantou Štramberskou Trúbou. Na náměstí nevynecháme výstavu věnovanou malíři pravěku Zdeňku Burianovi. Stoupáme na Trúbu i na vrchol nedaleké Bílé hory s novou rozhlednou ve tvaru šroubovice DNA, abychom se za parádního počasí s přijatelnými teplotami pokochali dalekými výhledy do všech světových stran. Cestou do cíle v Kopřivnici míjíme Váňův kámen i Muzeum fojtství, k jehož návštěvě už z časových důvodů nedošlo. Přesto jsme toho dnes viděli hodně ...    Děkujeme Emě za nádherný a vzorně připravený výlet, který neměl chybu !!!

LÁZEK  -  CUKROVÁ BOUDA

27. července 2022

Lázek - Cukrová bouda ... to znělo lákavě pro šestici cyklistů, která se vydala zdolat jedno, dvě i tři stoupání do kopců s dechberoucími panoramaty a vychutnat si každý detail neuvěřitelně "čučavé" krajiny vůkol. Jako sloní mláďata jsme funěli při výšlapu na nejvyšší bod Zábřežské vrchoviny - známou horu Lázek, kde se nachází stejnojmenná rozhledna s Reichlovou chatou z roku 1933. Malebné místo se svou historií, atmosférou, tradicí, ...   Po nabažení se nekonečnou tvořivostí přírody pokračujeme k lovecké chatě se sladkým názvem Cukrová bouda, která se v dobách dávno minulých stala zázemím dělníků pro získávání javorového sirupu z mízy místních  javorů a současně i názvem komorně pojatého válečného příběhu Karla Kachyni ze severomoravského pohraničí roku 1945.   Pak už jsme sevřeli brzdové páky a takřka střemhlav se řítili lesní asfaltkou neprobádaným územím s neotřelými výhledy do údolí Moravské Sázavy. Pááááni, tak to byla  jízda :-)  Společně jsme na kolech prožili báječný den se spoustou nových zážitků a dojmů. Mějte se hezky a něco pro to dělejte, neboť z domova toho moc nepoznáte :-)

ZA  HASTRMANOVÝM  KVÍTÍM

24. července 2022

Po nedělním poledni se pod bukem sešikovala jedenáctka cyklistů, aby s IVKOU vyrazila na vyjížďku k místům, kam neproudí davy turistů ani cyklistů, přesto mají své výjimečné kouzlo. Za vidění určitě stála nejstarší letohradská barokní památka - Hotmarova kaplička, vystavěná v roce 1680 zdejším rodákem Vilémem Hotmarem. Nedaleko malé podhorské obce Šedivec jsme uprostřed lesů seskočili z kol, abychom se pokochali krásou "za velké peníze obnoveného" Leknínového jezírka, které je domovem nejen vzácných leknínů, ale i mnoha chráněných živočichů. Bohužel nás čekal neutěšený pohled na neudržovaný a zarostlý lesní rybníček, včetně jeho okolí !!!  :-( :-( :-(   Poslední zastávkou na naší cestě byl rybník Šušek na dolním konci obce Písečná. Parádní výlet, prííííma nedělní odpoledne. Žádné velké výkony, žádná dlouhá štreka, jenom takové šmrdli, šmrdli. A bylo fajn :-)

PÁLAVA

23. července 2022

Třiapadesát příznivců pěší chůze zaplnilo autobus, který nás převezl do úrodných nížin jižní Moravy, nad kterými se vypíná zajímavá a nepřehlédnutelná vápencová hradba - PAVLOVSKÉ VRCHY, vyhlášené nejen vínem a historií, ale i krásnou a rozmanitou přírodou, která je v České republice unikátem. Nažhavili jsme fotoaparáty, doplnili tekutiny a za úmorného vedra se vydali z vinařské obce Pavlov na překrásný panoramatický výšlap přes zříceninu Dívčí hrad, majestátný nejvyšší vrchol Děvín, malebnou vesničku Klentnici, zbytky středověkého Sirotčího hrádku, Stolovou horu, osamocenou Kočičí skálu, jeskyni Turold až do romantického Mikulova - starobylého města mnoha památek, kde jsme si prohlédli  středověké jádro, navštívili zdejší barokní zámek, vystoupali k významného poutnímu místu Svatý kopeček, ......                        Spokojení "účastníci zájezdu" si z divokých hvozdů pálavské přírody odváží tsunami zážitků a děkují za skvělou organizaci a výborně připravené trasy Samovi a Majce, které zároveň přejeme brzké uzdravení. Už nyní se těšíme na srpnové Krkonoše :-)

HURÁÁÁÁ  DO  PLAVEK

20. července 2022

Předpovídali, že bude vedro - a co myslíte?  BYLO !!! :-)   Lomeňák týdne jako malovaný, a tak nic nestálo v cestě, aby se devítka (resp. jedenáctka) cyklistů vydala po cyklotrase krajem šlechtických sídel za osvěžující koupačkou do Borohrádku, kde jsme v místním písáku nějaký čas čeřili vody ... a lebedilo si tílko cyklistovo ... :-)   Po blahodárné koupeli, pohlceni líbivým tichem a stínem borových, smrkových ba smíšených lesů, pokračujeme lesními cestami a cestičkami  přes Veliny, Horní Jelení do Chocně, odkud  již ukrajujeme poslední kilometry dneška. Přestože jsme tuto trasu absolvovali snad 1000x, stejně nás výlet opět "BA" :-)

K SOŠE SVOBODY

17. července 2022

V českých zemích je mnoho obcí a měst, ve kterých stojí pomníky padlým hrdinům ve světových válkách. Jednou z nich je nedaleká obec Horní Sloupnice, která věnovala svým válečným obětem velkolepý monument, který na první pohled nezapře podobnost se Sochou Svobody v New Yorku. Vysoká socha hrdé ženy se zvednutou hlavou i rukou představuje hodnotnou ukázku prvorepublikové pomníkové tvorby z dílny sochaře F. Koukola z Ústí nad Orlicí. Opodál se nachází malý pomníček věnovaný zdejšímu rodákovi, plukovníku Mikuleckému, pilotovi RAF.

Nedělní sluníčko pomalu zapadá za obzor a barevný had devíti cyklistů se vydal ke svým domovům.

ZA  DENIVKAMI  DO  MRAVÍNA

15. července 2022

Sedmička "milovníků květin" si dala dostaveníčko na tradiční výstavě denivek v jedné z nejmalebnějších pardubických vesniček - v Mravíně na Chrudimsku. V Denivkové zahradě pana Vintery, největšího pěstitele denivek v naší republice, jejichž něžné květy září pouze jeden den, jsme žasli nad kvetoucími skvosty rozmanitých barev a velikostí - od miniaturních po velmi vysoké, od malokvětých po obří s pavoukovitými květy. Prima páteční den na kolech zakončený U Kačera - ideální tečka za pěkným výletem :-)

KUKS

13. července 2022

Po pěti letech jsme se opět vydali obhlídnout bývalé Šporkovo panství v okolí Kuksu nedaleko Dvora Králové nad Labem. Devítka rekreačních turistů zamířila ze zastávky v Žirči přímo k největšímu lákadlu - Braunovu betlému vytesanému před třemi stoletími do místních skal a pozorujeme zlepšení vzhledu soch po jejich nedávné obnově. Poté pokračujeme k hospitalu Kuks, kde nás nejprve vítá bylinková zahrada, fotíme se na nádvoří a obědváme v restauraci Na Sýpce. Pak už sestupujeme do obce a podél Labe se vracíme směr Žireč. V nedalekém lomu sv. Klimenta kontrolujeme, kolik zde přibylo soch, zastavujeme se ve Šporkově mlýně na kávu a vycházku končíme Křížovou cestou třetího tisíciletí na nedaleké louce za tratí. Za vydařenou vycházku děkujeme Janě.

KRUŠNÉ HORY NA KOLE - IV.

2. - 9. července 2022

Hradba hor, lemující naši severozápadní hranici, je dodnes mnohými považována za zdevastovanou krajinu ... Óóóó, jaká chyba!!! Se železnou pravidelností patří první červencové dny v našem turistickém odboru tradičnímu "cyklotýdeňáku". Plány byly veliké, objevovali jsme místa s bohatou historií, nepřeberným množstvím přírodních i technických zajímavostí a krás - a to vše okořeněné dechberoucími panoramaty. Hlavní obrysy znáte, teď pár podrobností :-)   Nebylo nás pět, ale tucet a naším středobodem se stalo lázeňské město Teplice v Čechách, odkud nás Sam povodil nejen po "Kruškách", ale i po Českém středohoří. Zkrátka - kudy se jen dalo a nebudeme si namlouvat, že to byly trasy jednoduché. Tady jsme nebyli v Polabí :-)   Nádherné výhledy se nám naskytly  z populárního vrchu Komáří vížka, z nejvyššího vrcholu Mostecka - hory Loučná,  krajinu jako na dlani jsme měli z Drážďanské vyhlídky, ochozů rozhleden Radejčín, Jeřabina, Vlčí hora a Děčínský Sněžník. Žasli jsme při pohledu na nevšední přírodní úkaz s hlubokým zářezem labského říčního údolí do Českého středohoří z vyhlídky Dubičky - panorama jako z obrázku. Za návštěvu určo stála zdaleka viditelná zřícenina hradu Sukoslav (Kostomlaty), ojedinělá evropská kulturní památka - bazilika ve stylu benátské gotiky v lázeňském městečku Dubí, nad Teplicemi zřícenina hradu Doubravka, trmický zámek s rozlehlým anglickým parkem. Zavítali jsme na Královské pole poblíž obce Stadice - na místo významné především pověstí o Přemyslu Oráčovi, do Oseku u Duchcova k Památníku obětem katastrofy na dole Nelson a zastavili se i u zdejšího cisterciáckého kláštera. Okrajově jsme lízli horské městečko Zadní Cínovec, příhraniční obec Český Jiřetín, středisko chemického průmyslu Litvínov se zastávkou u významné stavby československé poválečné architektury "kolektivního domu - Koldům", nejníže položené město naší země Děčín, metropoli Ústeckého kraje. Svezli se po Labi oblíbeným přívozem mezi Malými a Velkými Žernoseky, zážitkovým vláčkem na Moldavu, projeli se po zrušené železnici okolo státní hranice, Labské stezce z Děčína do Žernosek, údolím zvané Porta Bohemica, malebným Oparenským údolím, kličkovali mezi sopečnými kuželi Českého středohoří a obkroužili jeho královnu - Milešovku, stejně tak jsme objeli pozoruhodné rekreační jezero Milada blízko krajského města či unikátní vodní dílo - přehradu Fláje. Příjemným zpestřením v našem "cyklosnažení" byl jediný deštivý den, kdy jsme se věnovali nasávání teplické lázeňské atmosféry. Fakultativně obdivovali krásy pískovcového skalního města poblíž obce Tisá, nejstaršího hornického města Krupka se zajímavým náměstím uličního typu a pěknou vyhlídkou na historické jádro ze zdejší hradní zříceniny, zaujal nás bizarní svět nízkých pokroucených stromů na Bouřňáku, ... atd., atd.

Podtrženo, sečteno ... Bylo to povedených pár dní na kolech ... Zničili jsme pár duší, vrátili se chudší o nějakou tu kilokalorii, někteří dokonce vysátí jako pampeliška po náletu včelstva, ale bohatší o mnoho zážitků, na které budeme rádi a hluboko vzpomínat :-) :-) :-)    Kdybychom měli klobouky, tak smekáme - tak to uděláme s helmou :-)   Same, díky !!!!!